Aantal eerstejaars technische informatica ‘valt reuze mee’

Bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica halen ze opgelucht adem. Bij technische informatica meldden zich maandagochtend niet 1100 maar 885 studenten.

Het was maandag weer lekker druk op de campus. (Foto: Sam Rentmeester)

In mei ging de faculteit nog uit van 750 tot 950 nieuwe eerstejaars, maar begin juli liep het aantal vooraanmeldingen bij technische informatica op tot 1105 studenten. In feite waren dat er zelfs meer, omdat er rekening mee werd gehouden dat studenten zich voor meer opleidingen aanmelden.

Het aantal studenten dat maandagochtend op de stoep stond was 885 en dat ‘valt reuze mee’, aldus Anita Coetzee, hoofd onderwijs & studentenzaken bij de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). “De vooraanmeldingen waren gebaseerd op aanmeldingen bij Studielink. Toch zijn er dan veel studenten die niet komen of niet voldoen aan de eisen”, zegt Coetzee.

Ongeveer de helft van de studenten komt uit het buitenland

De faculteit verwelkomde de studenten vanochtend in het auditorium van de Aula, waar gedurende het eerste kwartaal ook een van de vakken zal worden gegeven. Dat deed de faculteit vorig jaar ook al. EWI ging uit van een verdubbeling van het aantal studenten van 450 naar 900. Uitgegaan werd van een maximum van 990 studenten. Er zijn namelijk drie zalen met 330 plaatsen.

Ongeveer de helft van het aantal nieuwe studenten komt volgens Coetzee uit het buitenland. De TU liet dit jaar een Nederlandse taaleis voor de Engelstalige opleiding vervallen. Dat leverde zoveel aanmeldingen van studenten van buiten de EU op, dat de universiteit besloot die per 1 februari niet meer in behandeling te nemen.

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl