Aanmelding kandidaten voor de studentenraad geopend

Naast de lopende zaken staan er twee extra acties op de agenda van de studentenraad: verhuizen naar de Tempel en het zoeken naar sr-kandidaten voor het jaar 2004-2005.

Vanaf 23 februari zijn de studentenraad en de Aag- en Oras-fracties voortaan gehuisvest in de Tempel bij het hoofdgebouw. Het vertrouwde Binnenhof % aan de rand van de TU Delft % gaat dienst doen als incubator. Nieuwe bedrijven van TU%ingenieurs krijgen daar ondersteuning bij het in de markt zetten van hun producten.

Het is niet zo dat Aag en Oras zelf wilden verhuizen, maar ze vinden het evenmin een bezwaar. Jeanine Porck (Oras en voorzitter van de studentenraad): ,,Het is wel handig om dichterbij de Universiteitsdienst te zitten. Veel overleg vindt met hen plaats. Daarnaast denken wij dat we ook zichtbaarder worden voor studenten. Zeker als eveneens andere studentenorganisaties, zoals de Vera (Verenigingsraad voor studentenverenigingen), zich in de Tempel gaan vestigen.”

Sjoerd Blokker (Aag) vindt de verhuizing evenmin een probleem. ,,Wel hebben we een voorwaarde gesteld bij de datum. We wilden in februari overgaan of anders in de zomer. In de periode daartussen hebben we het te druk met de verkiezingen. Die eis is ingewilligd en het is dus de eerste optie geworden.”

Hoewel de verkiezingen pas op 18 en 19 mei gehouden worden, zijn Oras en Aag al hard bezig met het zoeken naar verkiesbare studenten. Porck: ,,Iedere student kan zich aanmelden als kandidaat voor de sr. Vaak denken studenten dat je alleen in aanmerking komt als je eerst in een facultaire studentenraad hebt gezeten. Dat is niet zo. In feite zijn studenten allemaal ervaringsdeskundigen wat betreft hun faculteit en de TU Delft als geheel. Vanuit die kennis kunnen ze ook meedenken over het reilen en zeilen van de TU Delft.” Volgens Blokker is het wel van belang dat een student het interessant vindt om na te denken over de TU als organisatie. ,,Het is niet nodig dat kandidaten overal een hapklare mening over hebben. Wel is het belangrijk dat ze zich af en toe afgevraagd hebben waarom bepaalde zaken op een bepaalde manier geregeld zijn. Die nieuwsgierigheid naar bestuurlijke beslissingen heb je nodig om plezier in het sr-werk te hebben.”
Motivatie

Met de kandidaten die zich aanmelden wordt hun motivatie en hun verwachtingen doorgesproken. Komen de studenten op de lijst van Aag of Oras, dan krijgen ze een uitgebreide voorbereiding op de verkiezingen. Porck: ,,Ze nemen deel aan vergaderingen en aan de discussies voor- en achteraf. Mijn ervaring is dat je in korte tijd veel kennis opdoet van de bestuurlijke kwesties die spelen binnen de TU Delft.”

Een andere vraag is natuurlijk: wat heeft een jaar studentenraad een student te bieden? Porck en Blokker hoeven daar niet lang over na te denken. Blokker: ,,Je leert ontzettend veel. En over heel andere zaken dan in je studie. Met studeren doe je kennis op; in de sr leer je het spel om kennis heen. Door het nadenken over heel uiteenlopende kwesties vind ik dat je ook als mens groeit. Je gaat meer verbanden zien.” Porck is dezelfde mening toegedaan. ,,Het is fascinerend om een kijkje in de keuken te krijgen in de TU-organisatie. Hoe worden beslissingen genomen? En wat is de achtergrond daarvan? Daarnaast kom je in contact met mensen binnen de TU die je anders zelden zou ontmoeten, zoals de leden van het college van bestuur. Het werk voor de sr is interessant en boeiend. Eigenlijk vind ik het jammer dat het over een paar maanden alweer voorbij is.”

Studenten die interesse hebben in het een jaar sr adviseren Blokker en Porck om naar de sr-website te gaan en daarna doorklikken naar die van Aag en Oras. Blokker: ,,Je kunt dan de standpunten van de twee partijen met elkaar vergelijken. Aan de hand daarvan bepaal je door welke ideeën je het meest aangetrokken voelt.” Porck: ,,Daarna kun je bellen of e-mailen om te laten weten dat je geïnteresseerd bent. Je kunt natuurlijk ook langskomen op onze nieuwe stek aan het Zuidplantsoen en kennismaken met de huidige sr en de sfeer proeven waarin we werken.”

Nieuwe adres SR:

Zuidplantsoen 6 . .