Aanleg tramlijn weer vertraagd

De aanleg van tramlijn 19 van het station naar de TU-campus is weer vertraagd, omdat de Sint Sebastiaansbrug voorlopig niet vervangen kan worden. De TU is ‘niet blij’.

Even leek het erop dat tramlijn 19 er binnen afzienbare tijd zou komen. De plannen liggen er al zes jaar, het is al vier jaar bekend dat de Sebastiaansbrug te zwak is voor een tram en de voorbereidingen voor de aanleg van de tram zijn al in volle gang. Toch kwamen er onlangs weer nieuwe onzekerheden aan het licht.

Bij een controle werd bodemvervuiling met koper, lood en zink ontdekt. En dan is er het probleem van de kapvergunningen. Een monumentale boom zou moeten wijken voor het project en dat kan niet zomaar. Daarom trok de gemeente vorige week voor de tweede maal de aanbesteding voor de vervanging van de brug in.

De TU Delft was ooit helemaal niet zo happig op de tramlijn die het Mekelpark zou ‘doorklieven’. Bovendien zou de tram elektromagnetische strooivelden creëren die meetapparatuur in de war zou brengen. Maar er kwamen oplossingen en dus omarmde de universiteit de tramlijn, om vervolgens keer op keer teleurgesteld te worden.

Hans Krul, secretaris van het college van bestuur, is ‘niet blij’ met de nieuwe vertraging. “Ik vind het een raar verhaal dat genoemde onzekerheden nu pas bekend zijn geworden. Dat verdient geen schoonheidsprijs. De bereikbaarheid van de TU en Technopolis lijdt hieronder.”

Krul wil nu in gesprek met gemeente, stadsgewest en provincie ‘om te kijken wat dit precies voor de universiteit gaat betekenen’. Hij is van plan om ‘van een nood een deugd te maken’. “We dringen al langer aan op het gebruik van een zo duurzaam mogelijke, nieuwe generatie trams op batterijen. Die hebben geen bovenleidingen, waardoor er geen lelijke palen in het Mekelpark hoeven te komen.”

Universiteiten zouden na invoering van het bachelor-mastersysteem geld ontvangen per bachelor en master, terwijl ze voorheen
alleen doctorandussen afleverden.

De TU meende er met de nieuwe verdeelsleutel te veel op achteruit te gaan. “De terugval in inkomsten vanuit de overheid is een onbedoeld neveneffect van het huidige bekostigingssysteem, maar wel eentje die de TU Delft uitermate hard treft”, zegt bestuursvoorzitter Dirk Jan van den Berg.
De TU zette zich er voor in om dat bij het ministerie duidelijk te maken. “Niet in de laatste plaats omdat we aan de vooravond van een nieuw bekostigingssysteem staan en deze systeemfout niet moet doorwerken in de nieuwe systematiek”, zegt Van den Berg.
Onderzoeksbureau Deloitte stelde onlangs vast dat sommige universiteiten er inderdaad te veel op achteruit waren gegaan. Het ministerie is nu bereid de fout te herstellen, door het tekort in veertien jaar terug te betalen.
De TU vindt dat te lang duren en heeft daarom bij wijze van compromis voorgesteld er maximaal acht jaar van te maken. “De TU heeft in een paar jaar tijd een groot nadeel opgelopen, dan mag het niet veertien jaar duren voordat dit gerepareerd is”, aldus Van den Berg.

“Wij hebben het dan nog niet eens over de gecumuleerde interest, die aanzienlijk is. De TU Delft heeft het geld op dit moment hard nodig om haar toppositie verder uit te bouwen en om de grote toeloop van studenten op te vangen.”

Overigens mogen universiteiten die te veel geld kregen, dat houden. De Volkskrant meldt dat D66 opheldering wil van onderwijsminister Plasterk. Fractieleider Alexander Pechtold wil weten waarom universiteiten zo lang moeten wachten op hun geld. Ook vraagt hij zich af waar de bewindsman de miljoenen vandaan denkt te halen.