Aan de breinaald

Leen de breinaalden van je oma, want breien is dé trend van 2012. In Delft zijn inwoners massaal aan het breien geslagen voor de nieuwe loop- en fietsroute naar het station en Delftse studenten doen fanatiek mee.

Breien heeft altijd een stoffig imago gehad, maar sinds deze winter is dat anders. Breien is een ware hype en iedereen steekt elkaar aan. Dorine van Schaik, student IO en fanatiek breister, weet niet precies waar de trend vandaan komt. Wel weet ze te vertellen dat wildbreien heeft meegeholpen aan de hernieuwde opkomst van het breien.

Het fenomeen wildbreien is in 2005 in Houston, Texas ontstaan. Inwoners begonnen hun breiwerk door de stad op te hangen omdat ze weggooien zonde vonden.

Op het station in Delft zijn de hekwerken en een aantal fietsen versierd met breisels. Doel van het wildbreien bij de Spoorzone is om de reizigers warm de winter door te leiden op de nieuwe loop- en fietsroute naar het station, staat op de website van Delft Bouwt. “Het vrolijkt de route op en is een warme wintergroet”, zegt Van Schaik. Bovendien is wildbreien een moderne vorm van straatkunst waar geen boetes op staan, zoals wel het geval is bij graffiti. Zelf doet Van Schaik niet aan wildbreien. Ze vindt het leuk dat er op een artistieke manier een bijdrage wordt geleverd aan de Spoorzone, maar zelf houdt ze het bij traditioneel breien, zoals mutsen, sjaals en binnenkort ook truien. Van Schaik werkt samen met Inge van der Burg bij Knotten, een hippe wolwinkel aan de Voldersgracht. Beiden begonnen met breien bij een studentenworkshop colsjaal breien in Knotten. “Een vriendinnetje had me overgehaald om mee te gaan en sindsdien vind ik het heel leuk”, aldus Van Schaik. Ook Van der Burg, student bewegingstechnologie, breit sinds de workshop fanatiek. “Breien is lekker rustgevend en een gezellige bezigheid ’s avonds op de bank voor de televisie met huisgenootjes.” De studentes merken dat breien aanstekelijk werkt. Na verbaasde blikken en opmerkingen, raakt ook hun omgeving geïnteresseerd. De reacties op hun breiactiviteiten zijn altijd positief. “In de trein krijg ik vaak nieuwsgierige blikken van andere reizigers. Je staat dan enorm in de spotlights, maar uiteindelijk begint iedereen een praatje met me te maken en willen ze ook leren breien”, ervaart Van Schaik. Toch breit ze liever niet in de trein. “Ik moet me niks aantrekken van al die aandacht, maar ik brei liever niet in het openbaar.”

Inmiddels is de temperatuur weer boven het nulpunt gestegen en komt de lente er aan, dus afgelopen met het breien zou je denken. Maar niks is minder waar, want in het voorjaar is er volop nieuw, dunner garen te krijgen om zomerse tassen en vestjes mee te breien in plaats van winterse mutsen.

En mannen die denken dat breien alleen voor vrouwen is, hebben het mis. “Er komen steeds meer mannelijke studenten de winkel in om aan de slag te gaan met breien. Het is de perfecte methode om iets exclusiefs te maken wat niemand anders heeft”, vinden Van Schaik en Van der Burg. En denk jij dat breien te ingewikkeld is? “Iedereen kan het onder de knie krijgen.”

Wolwinkel Knotten houdt op dinsdag 21 februari van 19.00 tot 21.00 uur de studentenworkshop breien voor beginners. Je leert een colsjaal breien voor 15 euro, inclusief wol en de naalden zijn in bruikleen. Inschrijven kan op www.knottenwol.nl

Het hotel moet komen op de locatie van kennisinstituut Deltares aan de Stieltjesweg, achter de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. In eerste instantie bouwt City Living op die plek driehonderd studentenkamers. Als het concept een succes is, komt er nog een pand met driehonderd kamers bij.

De koop van het Deltares-pand is nog niet rond, maar volgens City Living ligt er een principeakkoord. Managing director Charlie MacGregor hoopt dat het hotel in 2014 zijn deuren opent. “Dat is een heel optimistische schatting. Het bestemmingsplan moet nog worden gewijzigd, de bouwvergunning verleend. Er moet worden gesloopt. En er is nog geen ontwerp voor de nieuwbouw. Het is nog erg vroeg dag.”

MacGregor vindt de Stieltjesweg een ‘een supergeweldige locatie’ voor een studentenhotel in ‘een heel belangrijke studentenstad’. City Living heeft al achttienduizend kamers in Groot-Brittannië en één hotel in Luik. Verder zijn er vergaande plannen voor hotels in Brussel, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. In 2017 wil het bedrijf vijfduizend kamers hebben in alle Nederlandse studentensteden.

Het concept is overal hetzelfde: gemeubileerde kamers met badkamer en soms een keuken van vijftien vierkante meter, voor 95 euro per week. Dan kan een student ook gebruik maken van de gezamenlijke ruimtes met keukens, de fitnessruimte, City Living-fietsen, een internetverbinding, een schoonmaakservice en een wasruimte. De maximale verblijfperiode is tien maanden.

City Living mikt vooral op internationale studenten, vertelt MacGregor, al zijn Nederlandse studenten ook welkom. “Je kunt bij ons niet permanent wonen, maar als je bijvoorbeeld uit Groningen komt, is het een goede manier om te beginnen. Dan kun je vanuit Delft een andere kamer zoeken.”
Deltares wil het pand aan de Stieltjesweg in 2012 verlaten. De onderdelen worden ondergebracht in de andere Deltareslocatie aan de Rotterdamseweg, die zal worden uitgebreid.