Aag en Oras ruzieën over studieadvies

Zowel Aag als Oras claimt dat het uitblijven van een bindend studieadvies haar verdienste is. Oras neemt de zaak hoog op, Aag blijft laconiek.

Stembusstrijd

In haar verkiezingsfolder stelt Aag dat zij ‘de Oras ervan overtuigd heeft dat een een bindend studieadvies slecht is voor studenten’. Dat rector magnificus Wakker het bindende advies uit zijn onderwijsvisie schrapte, zou aan Aag te danken zijn.

Oras reageerde furieus. ,,Dit schaadt de studentenbelangen op zo’n manier dat het stom is”, aldus Oras-fractievoorzitster Mieke de Schepper. ,,Als je dit doet, begrijp je niet hoe de studentenpolitiek in elkaar zit. Als de suggestie gewekt wordt dat ook maar één student voor het bindende studieadvies zou kunnen zijn, is dat al schadelijk.”

Oras zegt zich altijd duidelijk tegen het bindende advies gekeerd te hebben en dat het juist haar argumenten waren die de rector overtuigden. Volgens Aag sloeg Oras tijdens voorbereidende gesprekken aan het twijfelen of een bindend advies in het tweede jaar toch niet acceptabel was. Oras ontkent dit ten stelligste. Aag zou zelfs al excuses hebben aangeboden, maar weigeren nog voor de verkiezingen en public het boetekleed aan te trekken. Aag-fractievoorzitter Frank Heere houdt echter voet bij stuk: ,,Wat er in die flyer staat, klopt.”

Oras zinspeelt inmiddels op een vertrouwensbreuk die na de verkiezingen repercussies zou kunnen hebben. De actie van Aag zou getuigen van ‘amateurisme en onfatsoenlijkheid’ en ‘de Oras doet het werk binnen de studentenraad’. De Schepper wil niet zeggen wat voor maatregelen zij tegen Aag in gedachten heeft: ,,Maar als grootste studentenpartij sta je natuurlijk redelijk sterk.”

Heere reageert laconiek op de dreigementen: ,,Ben je gek, de samenwerking gaat na de verkiezingen gewoon door. Aan dit soort dingen moet je niet te zwaar tillen. Oras claimt dat zij de studenten-onderwijsvisie en de studenteninspraak op poten heeft gezet, terwijl wij daar toch ook aan meegewerkt hebben. Dat hoort nu eenmaal bij de verkiezingstijd.”

Stembusstrijd