99 Grijpers, 2 winnaars

Zonder morsen een beker of kartonnen melkverpakking oppakken, optillen en wegzetten. Dat was de opdracht voor bijna zevenhonderd eerstejaars werktuigbouwkundestudenten. Afgelo

Bij zoveel deelnemers moet je strak organiseren. Verantwoordelijk docenten dr.ir. Regine Vroom en dr.ir. Gerwin Smit (beiden van de faculteit 3mE) hadden daarvoor acht oud-werktuigbouwers ingehuurd als projectdocent. Die begeleidden 99 groepen met 7 studenten verdeeld over 12 clusters.

De opdracht was voor iedere groep gelijk: ‘ontwerp een mechanische grijper die ronde bekers of flesjes (maximale inhoud 0,5 liter) en tetrapakken met vierkante doorsnede (maximale inhoud 0,5 liter) met en zonder inhoud kan oppakken en op een circa 150 millimeter hoger en naast gelegen plateau kan neerzetten. De grijper moet worden aangedreven door pneumatische cilinder-actuatoren.’

Per cluster bepaalden de studenten onderling welke grijper het best aan de opdracht voldeed en wie daarom door mocht naar de finale op vrijdagmiddag 11 november.

Daar lette de jury, bestaande uit de projectdocenten, op de snelheid van de operatie. Er waren vier voorwerpen die binnen drie minuten verplaatst moesten worden. Daarnaast telde de stabiliteit van de grijper en de constructie. Morsen of omvallen betekende strafpunten.

Aan het einde van de middag werd de ‘Grab-o-tronic’ van werkgroep 55 als beste beoordeeld, omdat die de taak met vier voorwerpen binnen slechts zeventien seconden had afgerond, meldde juryvoorzitter ir. Anton Paardekooper.

De originaliteitsprijs ging naar grijper ‘Grabby’ van werkgroep 64. De studenten bedienden de dubbel uitgevoerde grijper met een remkabel. Dat hield de constructie compact en de pneumatische cilinders bleven buiten beeld.

Het was de derde keer dat de grijpercompetitie plaatsvond. Docente Vroom zou het fijn vinden om volgend jaar een ander onderwerp te nemen voor de ontwerpcompetitie, maar ze weet nog niet of daar voldoende voorbereidingstijd voor is.

Bekijk ook:

Een overzichtspagina met alle werkgroepen.

Uitgebreid verslag van de tweede competitie.