9/11 complot: Waar blijft onderbouwing?

‘9/11 is gewoon een complot’ heet het boek van Coen Vermeeren (Studium Generale). Materiaalkundige Erik Offerman vraagt zich af wat de onderbouwing is van het complotdenken.

Het congres ’15 jaar 9/11’ zaterdag in de Jaarbeurs in Utrecht was georganiseerd door Guido Jonkers die ook de website wanttoknow.nl verzorgt. Daarop staan artikelen over mind control, de genezende kracht van vitamine C, en graancirkels. Op het congres probeerden Jonkers en uitgenodigde sprekers het publiek ervan te overtuigen dat de aanslag op het World Trade Center op 11 september 2001 doorgestoken kaart was. „De VS hadden een nieuw Pearl Harbor nodig”, citeert het Leidsch Dagblad Jonkers.

Dr.ir. Coen Vermeeren betoogde dat vliegtuigen geen gebouwen kunnen vernietigen. “De constructie van de vliegtuigen is veel kwetsbaarder dan die van de WTC-gebouwen die uit een stalen kern en een woud van stalen kolommen zijn opgetrokken. Vleugeltips snijden zich niet door staal”, aldus Vermeeren.

Staalkenner dr.ir. Erik Offerman reageert verbaasd op Vermeerens claim. “Het National Institute of Standards and Technology heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de vernietiging van de torens”, zegt Offerman. Het onderzoek, dat 20 miljoen dollar heeft gekost, leidde in 2008 tot het eindrapport van een halve meter dik. Daarin werd het scenario uit de doeken gedaan: de vliegtuigen beschadigden door hun massa en snelheid een aantal kolommen van het WTC. Het gebouw bleef overeind, maar door de brandende kerosine werden de kolommen aangetast. Offerman: “Het staal verliest zijn sterkte boven de 550 graden celsius. Bij de brand in het WTC werden temperaturen van 1000 graden bereikt. Daardoor verslapten de stalen kolommen en stortten de torens in.

“Wij hebben er later zelf ook onderzoek naar gedaan”, zegt Offerman. “We hebben toen de hittebestendigheid van koolstof-mangaan staal zoals uit de WTC torens vergeleken met een door ons ontwikkeld staal. Het artikel verscheen in april 2013 in het vakblad Scripta Materialia. De uitkomst was dat de temperatuur waarbij staal bezwijkt met ruim 100 graden verhoogd kon worden door toevoeging van 0,1% niobium.

Over de bewering van Vermeeren dat vliegtuigen geen gebouwen kunnen vernietigen zegt Offerman: “Ik begrijp het niet helemaal. De impact van het vliegtuig heeft weldegelijk kolommen beschadigd. Dat is op foto’s te zien. En de brand deed de rest. Wat is de onderbouwing van zijn verhaal?”

Vermeerens boek ging op het congres ’15 jaar 9/11′ vlot van de hand. Het Leidsch Dagblad citeert een bezoeker die een proces wil aanspannen tegen de staat: “9/11 is een misdaad tegen de menselijkheid.” Ook acteur George van Houts, bekend van zijn serie De Verleiders over de bankencrisis, is overtuigd dat het officiële rapport niet klopt. Hij gaat er een toneelstuk over maken. Zijn collega’s uit De Verleiders hebben ervoor bedankt.