500 tot 1000 extra coronaproof studieplekken op de campus

Als het aan de TU ligt, kunnen vanaf begin maart fors meer studenten op de campus studeren. De TU is van plan om 500 tot 1000 extra coronaproof studieplekken te creëren.

(Foto: Dalia Madi)

Studenten brengen vanwege alle coronamaatregelen een groot deel van de dag door op hun kamer. Ze volgen er online lessen, nemen digitaal deel aan werkgroepen en ze maken er de nodige studie-uren. De campus van TU Delft telt een klein aantal coronaproof studieplekken, maar die zijn alleen toegankelijk voor kwetsbare studenten na aanvraag bij hun studieadviseur. De TU geeft geen definitie van wie onder deze groep vallen.

De centrale studentenraad van de TU Delft heeft de afgelopen maanden meerdere keren aangedrongen op extra studieplekken. En die gaan er nu ook komen, vertelt beleidsmedewerker Danko Roozemond. “We merken dat er steeds meer druk is komen te staan op het welzijn van studenten en we vinden het belangrijk dat ze weer van hun kamers afkomen.” Met ingang van 1 maart moeten er vijfhonderd tot duizend extra studieplekken bijkomen voor studenten die zich kwetsbaar voelen maar die niet onder de groep kwetsbare studenten vallen. Studenten hoeven geen toestemming meer aan te vragen bij een studieadviseur, maar ze moeten wel eerst een dagdeel reserveren in de reserveringssystemen van de gebouwen in kwestie. Het deel dat voor de huidige groep kwetsbare studenten is bedoeld, blijft gewoon bestaan.

Hoeveel plekken er precies bij komen, is nog niet duidelijk. “We hebben Pulse, de Library en alle acht faculteiten gevraagd om het aantal studieplekken op te schalen, maar het ene gebouw zal meer plek hebben dan het andere gebouw”, vertelt Roozemond.

Extra personeel
Maandag 1 maart is een richtdatum, het is nog niet zeker dat die dag ook daadwerkelijk wordt gehaald. Het college van bestuur moet de uitbreiding nog goedkeuren. “En het is mede afhankelijk van hoe snel we de bemensing rondkrijgen. Extra studieplekken betekent ook dat er extra bhv’ers (bedrijfshulpverleners – red.), schoonmakers, bewakers, begeleiders en ander ondersteunend personeel nodig is.”

Het studeren op de campus is en blijft volledig coronaproof. De extra studentenstroom die de studieplekken opleveren, is volgens Roozemond goed behapbaar. Daarnaast is alles ingericht volgens RIVM-richtlijnen. “Denk aan tafeltjes die op ruim anderhalve meter van elkaar afstaan, een maximumcapaciteit per gebouw, voldoende ventilatie, enzovoort.”

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl