4 mei: herdenken op afstand

Er zal geen herdenkingsbijeenkomst plaatsvinden op dinsdag 4 mei. Diverse plechtigheden rondom de dodenherdenking zullen op afstand worden gedeeld.

Prof. Jan Mekel en twintig mijnbouwstudenten kwamen om tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hun namen staan in een glas-in-lood venster van de voormalige faculteit Mijnbouwkunde (nu het Science Centre). (Foto uit Herdenkingsboek)

In de aula zullen rector Tim van der Hagen, burgemeester Marja van Bijsterveldt en vertegenwoordigers van de studentenverenigingenraad, de mijnbouwkundige vereniging en de verenigingsraad een krans leggen bij de gedenkplaat in de hal van de aula. Daarop staan 183 namen van Delftse studenten en docenten die als gevolg van verzetshandelingen en oorlogsgeweld tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945) om het leven zijn gekomen.

De kranslegging wordt gepubliceerd via een livestream op de Facebookpagina van de gemeente Delft. Ook beelden van herdenkingen op andere plekken in Delft zijn daar te zien. Het programma begint om 18.30 uur.

Vorig jaar, ter gelegenheid van 75 jaar Bevrijding, bracht de Stichting Erfgoed Mijnbouwkunde Delft het boekje 21 Namen 21 Gezichten uit. Het vertelt de verhalen van studenten en docenten tijdens de Tweede Wereldoorlog, en wat daar nog steeds van te zien is. Deze mannen hebben laten zien dat er altijd een “Nee” is als grenzen van fatsoen en moraal ernstig overtreden worden, aldus de Stichting. Het boekje is gratis te downloaden.

Podcast
Deze en andere verhalen komen ook aan bod in de nieuwste podcast van X TU Delft. Hoe was het om tijdens de Tweede Wereldoorlog student aan de TU Delft te zijn? Was studeren eigenlijk wel mogelijk? Waren de studentenverenigingen nog open?

Universiteitshistoricus Abel Streefland en Pim Jager, lid van de archiefcommissie van het Delftsch Studenten Corps geven antwoord. Ze vertellen over de meer dan zevenhonderd studenten die Delft verlieten om het leger te dienen, de bombardementen in de buurt van Delft, de voortzetting van het onderwijs aan de TU Delft tijdens de oorlog en de betrokkenheid van de Duitse overheid.

• Beluister de Engelstalige podcast Let’s Talk about TU Delft during World War II via Spotify of Apple Podcasts.