3TU’s willen 65 miljoen

De drie technische universiteiten van Delft, Eindhoven en Enschede willen van de overheid jaarlijks 65 miljoen euro extra krijgen om hun onderlinge samenwerking te verbeteren en hun onderzoek op peil te brengen.

Dat schrijven zij in een plan van aanpak voor de komende jaren. De universiteiten hebben in 2007 de ‘3TU.Federatie’ opgericht. Ze willen nu een volgende stap zetten en met elkaar ‘één onderwijsgemeenschap’ vormen, zodat studenten makkelijker vakken aan een andere universiteit kunnen volgen.

De ict moet op elkaar aansluiten en studenten moeten ook per videoscherm colleges van andere universiteiten kunnen volgen. Dat kost al snel vijftien miljoen euro per jaar, beramen de bestuurders, die ook extra studenten willen aantrekken en de rendementen willen verbeteren.

Daarnaast vragen de TU Delft, de TU Eindhoven en de Universiteit Twente veertig miljoen euro voor onderzoeksfaciliteiten. Anders zouden de beste onderzoekers hun heil elders zoeken, vrezen zij. Ze willen het geld onder meer besteden aan een ‘clean room’ voor onderzoek op nanoschaal.

De resterende tien miljoen is nodig voor de samenwerking met het bedrijfsleven. De technologische vindingen moeten immers ook een keer de markt veroveren en de 3TU wil daarbij een handje toesteken.

Het is de vraag over Plasterk geneigd zal zijn om hierop in te gaan. Bij de oprichting van de federatie, niet lang voordat hij minister werd, was hij sceptisch.

Toen liet hij weten: “Een 3TU-federatie moet niet de bedoeling hebben de onderlinge rivaliteit weg te nemen. Natuurlijk rivaliseren de TU’s ook met universiteiten in het buitenland, maar dat lijkt me niet voldoende. Gelukkig trekken de wetenschappers in de laboratoria en de collegezalen zich geen snars aan van zulke beslissingen in de bestuurskamers. Die blijven de rivaliteit wel voelen en dat is nodig om zo goed mogelijk te presteren.”

Fikse aardschokken of vulkaanuitbarstingen. Dat soort gevolgen van het langzame opbreken van Afrika, waren tot voor kort de enige aanwijzingen die wetenschappers hadden bij hun onderzoek. Het continent splijt rond een breuklijn in het oosten (‘de Oost-Afrikaanse slenk’) als gevolg van de tergend trage (millimeters per jaar) beweging van de onderliggende platen. Het opbreken is geen continu proces, maar gebeurt met horten en stoten. De beweging van de platen zorgt ervoor dat er extra hard aan de slenk getrokken wordt en zodra die kracht te groot wordt, scheurt het continent een stukje verder uit elkaar.

Doordat van te voren niet te voorspellen is wanneer de volgende scheuring op stapel staat, konden wetenschappers achteraf slechts gissen naar de exacte toedracht. Met behulp van een radarsatelliet van ESA, bleek masterstudente Anneleen Oyen echter in staat de verschuiving direct waar te nemen.

Hiertoe bekeek zij een gedeelte van de slenk in Tanzania rond welke in 2007 enkele aardschokken waren waargenomen. Door opnamen van voor en na de verschuiving met elkaar te vergelijken kon ze – met een nauwkeurigheid van centimeters – de beweging terugvinden. Verrassend daarbij was dat de stukken continent honderd maal verder uit elkaar waren bewogen, dan slechts op grond van de schokken verwacht werd. Vermoedelijk veroorzaakt het grootste gedeelte van de verschuiving dus geen waarneembare trillingen in de grond.

Lees volgende week meer over dit onderwerp in Delta 39.

Toen liet hij weten: ‘Een 3TU-federatie moet niet de bedoeling hebben de onderlinge rivaliteit weg te nemen. Natuurlijk rivaliseren de TU’s ook met universiteiten in het buitenland, maar dat lijkt me niet voldoende. Gelukkig trekken de wetenschappers in de laboratoria en de collegezalen zich geen snars aan van zulke beslissingen in de bestuurskamers. Die blijven de rivaliteit wel voelen en dat is nodig om zo goed mogelijk te presteren.’