3TU gaat desnoods zonder OCW door

De drie technische universiteiten waren teleurgesteld dat het ministerie van OCW miljoenen voor de 3TU.Federatie uit de rijksbegroting had geschrapt. Ze laten zich daardoor echter niet ontmoedigen en gaan desnoods zonder steun van OCW door.

Dat stelt de Eindhovense collegevoorzitter Amandus Lundqvist. De drie TU’s denken volgens hem groot. Ze willen niet alleen zelf steeds nauwer samenwerken, ook de grote technologische instituten zouden bij hen aan tafel moeten komen, vindt hij. Kijk maar naar Zwitserland, waar een speciale raad de overheidsbekostiging verdeelt over twee universiteiten en vier technologische instituten. Zoiets zou hier ook best kunnen.

In zijn toespraak op het jaarcongres van ingenieursvereniging KIVI NIRIA laveerde de Eindhovense voorzitter tussen zonneschijn en donkere wolken. Zo schetste hij de vele voordelen van samenwerking, waaronder financiële. “We beseffen dat we door samen op te trekken beter in staat zijn Europese middelen te verwerven en te scoren in de concurrentie- en reputatieslag met topuniversiteiten in andere landen.”

Lundqvist haalde ook uit naar de overheid, die ‘niet bepaald uitblinkt in het nemen van haar verantwoordelijkheid voor het nationale wetenschaps-, technologie- en innovatiebeleid’. Het ministerie van OCW zou eigenlijk ‘kartrekker en –duwer, of toch ten minste facilitator en katalysator’ moeten zijn.

Dat zal de overheid echter niet doen, verwachten de drie technische universiteiten. “Vandaar dat wij als 3TU.Federatie klaar staan om deze rol op ons te nemen.” Zo kijkt de federatie begerig naar de technologische topinstituten: “Er wordt veel geld gestoken in het opbouwen en in stand houden van deze tijdelijke instituten, maar er is tot nu toe nog niet of nauwelijks nagedacht over een exitstrategie.” De universiteiten zouden het zonde vinden als de verworvenheden van de instituten uiteindelijk verloren gaan.

De brand was al grotendeels door de bewoners geblust toen de brandweer aankwam. De schade is hierdoor beperkt gebleven; een zwartgeblakerde muur en een aantal zwarte brievenbussen. Het bovenste raampje van het trappenhuis op de derde verdieping is kapotgeslagen om de rook eruit te krijgen.

De papierbakken staan in bijna alle trappenhuizen van het studentencomplex onder de brievenbussen. Bewoners kunnen dan meteen hun post, bijvoorbeeld reclamefolders, in de papierbakken gooien. De trappenhuizen van het studentencomplex zijn voor iedereen toegankelijk, ook voor niet-bewoners.

Dat zal de overheid echter niet doen, verwachten de drie technische universiteiten. “Vandaar dat wij als 3TU.Federatie klaarstaan om deze rol op ons te nemen.” Zo kijkt de federatie begerig naar de technologische topinstituten: “Er wordt veel geld gestoken in het opbouwen en in stand houden van deze tijdelijke instituten, maar er is tot nu toe nog niet of nauwelijks nagedacht over een exitstrategie.” De universiteiten zouden het zonde vinden als de verworvenheden van de instituten uiteindelijk verloren gaan.