Eerstejaars werktuigbouwkunde

3mE ontwerpwedstrijd: frisbee gooien met precisie

Ruim honderd teams eerstejaars werktuigbouwstudenten ontwierpen en bouwden een soort frisbeemachine. Woensdag was de finale bij 3mE: welke machine werpt het best?

Iedereen die wel eens een frisbee gooit, weet dat de resultaten wisselend zijn. De snelheid, de rotatie, de hoek en het precieze moment van loslaten bepalen samen waar de schijf terechtkomt. Een betrouwbare machine heeft minder variatie en kan daardoor preciezer zijn. Wat zou een toepassing kunnen zijn voor zo’n machine? Je kunt denken aan een machine die een reddingsboei pal voor de neus van een drenkeling werpt, of aan een robot in een sorteercentrum.

112 teams met tussen de twee en zes eerstejaars studenten werktuigbouwkunde (565 studenten in totaal) bouwden de afgelopen maanden aan hun precisiewerper. De opdracht luidde: ‘De uitdaging is om een mechanische schijfwerper te ontwerpen en te fabriceren die over een horizontaal gemeten afstand schijven kan werpen in diverse containers (voor een sorteerfunctie).’

Tijdens de finale op woensdag 14 juni kreeg ieder team 10 minuten de tijd om zoveel mogelijk schrijven (24 cm doorsnee en 4 mm dik) in drie bakken te schieten. De jury lette erop of de schijf loskwam van de werper, of de werper een sorteerfunctie heeft voor de drie verschillende bakken (geel, blauw, rood) en of de schijf binnen een meter van de bak terechtkomt. Extra punten voor teams die erin slagen om een schuif via een boog om een paal in een bak te werpen.

Coördinator Regine Vroom ziet verschillende oplossingen waarmee de studenten zijn gekomen: een mechanisch aangedreven werparm, één of twee elektrische aangedreven wielen die de schijf versnellen, een J-vormige of een U-vormig baan (U-bahn) waarin de schijf na 90 of 180 graden uitgeworpen wordt.

Afgelopen woensdag kwamen al die verschillende machines in actie. Groep WB089 haalde met 132 punten het hoogste puntenaantal en werd daarmee de winnaar. De overige prijzen waren de Green Award voor groep WB011, de 3D-CAD Award voor WB029, de Constructeursprijs voor WB076 en de Science Centre Award voor WB005.

Titel van deze foto
Titel van foto twee
Titel van foto drie
Titel van foto vier