‘2G geeft minder besmettingen bij hoorcolleges’

Controle van een 2G-coronapas vermindert het aantal besmettingen bij evenementen tot 25 procent. Modelleurs van de vakgroep veiligheidskunde verwachten hetzelfde bij colleges.

Is het een goed idee om 2G-beleid in te voeren in het hoger onderwijs? Daar laten de onderzoekers zich bewust niet over uit. (Foto: Katja Wijnands)

Wel of geen controle van een coronapas bij de ingang van een onderwijsgebouw of een collegezaal? Naast vragen over drang en dwang of het aanbieden van alternatieve vormen van onderwijs is het de vraag of een QR-controle verschil maakt in het hoger onderwijs. Met andere woorden: gaat het toelaten van alleen mensen die gevaccineerd zijn of die genezen zijn van corona (in huidige termen: 2G-beleid) minder besmettingen opleveren dan wanneer ook ongevaccineerden toegang krijgen die een negatief testbewijs kunnen laten zien?

Op basis van modellen gemaakt in opdracht van Fieldlab evenementen becijferen onderzoekers van de vakgroep veiligheidskunde (faculteit TBM) dat 2G-beleid bij evenementen leidt tot 25 procent minder besmettingen en 93 procent minder ziekenhuisopnamen dan een 3G-beleid.

‘Er is geen enkele keuze zonder last’

Eenzelfde effect kun je verwachten bij colleges op de universiteit, zeggen de onderzoekers desgevraagd. Met mogelijk een verdere afname van ziekenhuisopnames onder deze mensen omdat ze jong zijn. Bij een hoge vaccinatiegraad zoals onder studenten te verwachten is, zijn de verschillen iets kleiner: 20 procent minder besmettingen en 89 procent minder ziekenhuisopnamen.

Is het dus een goed idee om 2G-beleid in te voeren in het hoger onderwijs? Daar laten de onderzoekers zich bewust niet over uit. “Daar gaan bestuurders over, die onvergelijkbare zaken tegen elkaar moeten afwegen. Er is geen enkele keuze zonder last. Wij beperken ons tot het berekenen de consequenties van keuzes. Naar de andere argumenten voor en tegen hebben we niet gekeken.”

• Delta peilt tot 18 november 10 uur wat studenten en medewerkers van de TU Delft willen. Vul onze enquête hier in.
  • Vanwege de opgelopen polarisatie in het debat over coronamaatregelen hebben de onderzoekers de redactie verzocht om niet met naam genoemd te worden.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl