24 uur Owee met IO-25

Van maandag- tot dinsdagochtend meelopen met tien aanstaande io-ers en hun mentoren. Slenteren op de informatiemarkt, roeien bij Proteus en swingen bij Dulfer of The Scene.

br />
10.00 uur, Mentoreninstructie in de Aula.

Mentoren Annemarie en Peter halen de etensbonnen en de witte T-shirts op bij de Owee-werkgroep. Een korte mentorspeech van Owee-goeroe Max van der Laan moet hun helemaal klaarstomen voor de groep nullen die zich spoedig om hen heen zal vormen. ,,Blijf bij je groep en doe aan alle programma-onderdelen mee, ook als je ze niet zo leuk vindt”, instrueert Van der Laan de mentoren.

Even later melden de eerste Owee-ers zich bij Annemarie en Peter. Tijdens de koffie klinkt er geklaag, omdat mensen die elkaar kennen van het eerstejaarsweekend niet bij elkaar mogen blijven. ,,Wij hadden een heel leuk groepje maar dat mocht dus niet. Ze waren bang dat je dan hele drukke en hele stille groepjes zou krijgen.” Het wordt tijd voor de officiële ontvangst in het auditorium.

,,U begint aan een vijfjarige studie”, belooft rector Wakker plechtig. Het stemt de zaal optimistisch. Maar Wakkers voorspelling dat de helft afvalt (,,Dat is natuurlijk je buurman, jij haalt het wel”), komt minder goed aan. ,,Dat wist ik niet”, beweert een groepslid.

Het gejoel en gezang overvalt de groep een beetje. ,,Misschien heeft IO niet zo’n groepsgevoel.”

13.30 uur, de informatiemarkt op de Markt.

De gebruikelijke taferelen. In de groen-rode Heinekenrugzakjes verdwijnt alles wat de eerstejaars krijgen aangeboden. ,,Later zie ik wel wat ik lees.” Slimme handelaren verkopen alvast legerkistjes voor de KMT die op de Owee volgt. Maar sommigen zien dat doel niet. ,,Wat vaag, die kistjes.”

De stand van ASA krijgt veel aandacht. Roos twijfelt: ,,Ik weet alleen niet of ik wel tijd heb om te werken.” Merel vindt de verdwaalde toeristen op de Markt erg zielig. ,,Ah, arme bejaarden.”

15.45 uur, bier op de Beestenmarkt.

Bas heeft wel iets van de informatiemarkt opgestoken. ,,Het Corps lijkt me wel leuk. Van Virgiel heb ik nog weinig gehoord.” Gwendolyn reageert: ,,Weet je wat je bij het Corps moet doen? Drie weken hetzelfde t-shirt dragen.” ,,Dat doe ik toch al”, antwoordt Bas.

Er onstaat een discussie over het nut van een studentenvereniging. ,,Het is gewoon wat je er zelf van maakt”, stelt Bas. ,,Een vereniging moet iets zijn waar je heen gaat als je er zin in hebt”, vindt Gwendolyn. Maar voorlopig heeft ze één probleem: ,,Ik mag van mijn huisbaas niet bij een studentenvereniging. Hij heeft een slechte ervaring met Corpsleden die hij eruit heeft moeten procederen voor dertigduizend gulden.”

17.00 uur, roeien in de bak bij Proteus.

Op initiatief van de mentoren besluit de groep te gaan roeien bij Proteus. Eerst moet er geoefend worden in ‘bakken’, waar ze de eerste beginselen van deze studentensport onder de knie krijgen. ,,Slag klaar … Go!”, schreeuwt de instructrice. Luc krijgt de paal niet goed door het water en spettert met een mislukte slag Bas nat. ,,Bij het uitstappen steeds je paal vasthouden”, doceert het Proteus-lid. ,,M’n paal vasthouden..?”, vraagt Luc.

19.00 uur, roeien in de Schie.

Na de kleffe rijst-hap, die ,,ergens tussen nasi en paella inzat”, mag er echt geroeid worden. Luc valt bij het instappen bijna uit de boot, maar anderen gaat het beter af. ,,Ik heb volgens mij talent”, denkt Merel. ,,Maar mijn dijen zaten af en toe klem.”

22.15 uur, Hans Dulfer bij Virgiel.

Kijkend naar vuurspuwers voor de Koornbeurs wordt het tijd om de groep te splitsen. ,,Ik denk dat iedereen nu zelf maar moet gaan doen wat ie leuk vindt”, stelt mentor Peter voor. Nadat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over het ontbijt, vertrekt een grote groep naar de Oude Delft om Virgiel en Hans Dulfer te bezoeken. De rest verkiest The Scene boven het getoeter van papa Dulfer. De nacht wordt afgesloten met een biertje op Jansbrug of de Koornbeurs.

Dinsdag 9.00 uur, ontbijt bij Werktuigbouw.

Jacco vond The Scene ,,wel gaaf, maar het was er verschrikkelijk heet”. Echt laat heeft hij het niet gemaakt. ,,Ik moet langs de Schie naar huis rijden. Om dat bezopen te gaan doen vond ik niet zo’n goed plan.” Ook Roos is niet echt doorgezakt, maar ze vindt het ontbijt toch wel ,,erg vroeg in de ochtend”. Bas heeft een kater, ,,maar niet zo’n grote”. Hij wordt lid bij het Corps. ,,Ik heb net kistjes gekocht en een brasjasje had ik al. Ik ben al goed voorbereid.” ,,Dus jij wordt een weekje afgeknepen”, grinnikt Merel. ,,Een weekje? Zeg maar gerust een jaar!”, reageert Bas.

Robin Lopulalan (tekst)

Hans Stakelbeek (foto’s)

10.00 uur, Mentoreninstructie in de Aula.

13.30 uur, de informatiemarkt op de Markt.

15.45 uur, bier op de Beestenmarkt.

17.00 uur, roeien in de bak bij Proteus.

19.00 uur, roeien in de Schie.

22.15 uur, Hans Dulfer bij Virgiel.

Dinsdag 9.00 uur, ontbijt bij Werktuigbouw.

Robin Lopulalan (tekst)

Hans Stakelbeek (foto’s)