200 robot stofzuigers? Valse TU-bestellingen onderschept

Criminelen hebben met valse domeinnamen geprobeerd om namens de TU Delft spullen te bestellen. De universiteit heeft aangifte gedaan en vraagt medewerkers om waakzaamheid.

(Foto: YoonJae Baik / Unsplash)

Bij de afdelingen Integrale Veiligheid en ICT zijn drie valse domeinnamen bekend. Zo is er begin januari een mail gestuurd vanaf een adres dat lijkt op het gebruikelijke tudelft.nl met een bestelling voor tweehonderd robotstofzuigers. Volgens teamleider Rianna Kaasschieter van SSC-Finance Crediteuren vertrouwde de leverancier het niet. “Hij dacht: wat moet de TU hiermee? Dus heeft hij ons gebeld.”

De afdeling Finance heeft de melding doorgespeeld naar Integrale Veiligheid en ICT. Daar was in december al een soortgelijke melding binnengekomen. In dezelfde periode van twee maanden was er nog een geval. “Door de adequate reactie van leveranciers en het snelle handelen van de afdelingen Finance, ICT en Integrale Veiligheid zijn de valse domeinnamen onderschept en hebben we snel kunnen schakelen met de politie”, meldt projectleider Integrale Veiligheid Sanneke Reehoorn. Zij vertrouwt erop dat er geen andere valse bestellingen doorheen zijn geglipt.

Reehoorn wil hangende het politieonderzoek niet ingaan op de andere valse bestellingen. Om dezelfde reden wil zij de gebruikte valse mailadressen niet noemen. “De relevante combinaties zijn al door de provider geblokkeerd. We raden aan om alle domeinnamen anders dan alleen tudelft.nl bij ons te melden.” Zij vraagt TU-medewerkers en vooral leveranciers en afnemers van de universiteit te letten op afwijkingen van het normale. “Wanneer men normaliter via een bestelformulier bepaalde aanvragen krijgt en nu bijvoorbeeld per mail of telefonisch, dan zou er een belletje moeten gaan rinkelen.”

• Wil je een verdachte domeinnaam melden? Stuur een mail naar abuse@tudelft.nl.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl