Wetenschap

19 miljoen voor duurzaamheidsonderzoek 4TU

De vier Nederlandse technische universiteiten trekken samen 19 miljoen euro uit voor nieuwe gezamenlijke onderzoeksprojecten. De TU Delft draagt 6 miljoen euro bij.

Een technische universiteit die investeert in onderzoek, is dat nieuws? “Ja”, zegt IJsbrand Haagsma, secretaris van de 4TU Federatie waarin de TU Eindhoven, Universiteit Twente, Wageningen University & Research en TU Delft samenkomen. “Dit is voor het eerst dat we met zijn vieren, met eigen geld, zo’n programma starten. Normaal doet een universiteit zo’n investering zonder overleg. Nu beslissen de universiteiten samen over gezamenlijk geld.”

Zeven subthema’s

Voor het onderzoeksprogramma hebben de vier TU’s het thema duurzaamheid gekozen en dat is opgesplitst in zeven subthema’s. Het thema past bij de Nationale Wetenschapsagenda, de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties en het topsectorenbeleid van het nieuwe regeerakkoord.

• High tech to feed the world

De voedselvraag in de wereld neemt toe en daarvoor is het toepassen van hightech systemen, materialen en nieuwe ict-mogelijkheden in de agrarische- en voedselsector nodig.
  • Robotics

Robotica kan nieuwe oplossingen bieden voor maatschappelijke uitdagingen, variërend van veroudering tot gezondheid, veiligheid, energie en milieu. Het is een opkomende markt met sterk groeipotentieel.
  • Sensing Science and Technology

Om geavanceerde robots te ontwikkelen zijn slimmere, goedkopere en betrouwbaarder sensoren nodig.
  • Health & Vitality

Om de gezondheid van een persoon positief te beïnvloeden, is het nauwkeurig meten van de gezondheid en het welzijn belangrijk.
  • Resilience

Met de digitaliserende wereld zijn er steeds meer uitdagingen om dit in zo goed mogelijke banen te leiden. Denk aan het beveiligen van complexe voedselketens, klimaatverandering en stedenbouwkundige vraagstukken.
  • Advanced materials

Wetenschappers zijn op dit moment in staat om nieuwe materialen te ontwikkelen en hebben daarmee doorbraken op het gebied van klimaat, duurzaamheid, gezondheid en economie.
  • Energy conversion & storage

Er is onderzoek nodig naar nieuwe vormen van energietransitie en -opslag om de omschakeling naar duurzamere vormen van energie te kunnen ondersteunen.

Meedoen?

Een onderzoeksvoorstel dat kans maakt op de investering moet aan een van bovenstaande thema’s voldoen. Daarnaast moeten de wetenschappers binnen het onderzoek van ten minste drie van de vier technische universiteiten komen. “De rectoren en decanen zorgen voor een goede balans. Elke universiteit legt een bedrag in en er wordt gezamenlijk over de onderwerpen gesproken”, aldus Haagsma.

Tot nu toe zijn rond de driehonderd wetenschappers geïnteresseerd in het indienen van een voorstel. Uiteindelijk worden er zo’n zes onderzoeken uitgekozen, elk met een capaciteit van ongeveer twintig wetenschappers.

Deadline voor het indienen van een onderzoeksvoorstel is februari, winnaars worden in april bekend gemaakt. Kijk voor meer informatie op www.4tu.nl , mail naar IJsbrand Haagsma of neem contact op met de decaan.

Roos van Tongeren / Redacteur