​15 tips voor succesvollere studenten

Ondanks maatregelen van de TU Delft zijn studenten de afgelopen jaren niet succesvoller gaan studeren. Hoe kan dat volgens studenten beter?

Van alle Nederlandse studenten doen die van de TU Delft al jaren gemiddeld het langst over hun studie: 7,2 jaar. Slechts 22 procent van de studenten die hun eerste jaar succesvol doorkomen haalt binnen vier jaar het bachelordiploma, zo meldde de universiteit in 2011. Daarom nam zij toen maatregelen om studenten succesvoller te laten studeren.

Ondanks verbeterde studieprogramma’s, andere onderwijsvormen dan alleen hoorcolleges, betere spreiding van de studielast en een andere manier van toetsing zijn de slagingspercentages nog niet verhoogd. Er is namelijk nog te weinig veranderd in de studiecultuur, zo bleek uit een evaluatie van de maatregelen. Studenten vertelden in dat onderzoek ook hoe het volgens hen beter kan.

Studieprogramma

• Laat een student uit het vorige studiejaar bij het begin van een vak iets vertellen over het doel van het vak.
  • Laat een docent van een opvolgend vak halverwege alvast vertellen hoe het geleerde later terugkomt.

Studiedruk

• Denk aan de hoeveelheid deadlines en de planning ervan: continu deadlines geven druk waardoor de studiemotivatie afneemt en studenten afhaken, zelfs als ze een vak leuk vinden.
  • Vermijd dat studenten het gevoel krijgen van test naar test te studeren, ze willen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun studie.

Studiegedrag

• Zet studenten in de eerste weken van periodes meer aan het werk.
  • Geef een moeilijk tussententamen als wake up call, dat hoort ook bij zelfstandig studeren.
  • Laat een studieadviseur of mentor studenten vertellen wat wel en niet goed gaat en ze verleiden tot ander studiegedrag.

Tweedejaarsdip

Veel opleidingen merken dat studenten een tweedejaarsdip hebben na het halen van hun eerste jaar. Studententips:

• Spreek met studentenverenigingen over de dip, de motivatie en het studiegedrag van tweedejaars.
  • Laat ouderejaars tips aan tweedejaars geven over volhouden.
  • Organiseer aan het begin van het tweede jaar een inspirerende kick-off om studenten het gevoel te geven tot een gemeenschap te behoren.
  • Maak tweedejaars practica meer inspirerend.

Toetsing

• Zet toetsen die ervoor dienen om te kijken hoe studenten ervoor staan online, zodat eenzelfde toets een aantal jaren is te gebruiken. Zo hebben docenten er relatief weinig omkijken naar.
  • Let op de kwaliteit van de feedback, dat gaat nogal eens mis als studentassistenten toetsen nakijken of als er te weinig assistenten zijn om toetsen na te kijken.
  • Maak een externe, inhoudelijk deskundige docent (mede)verantwoordelijk voor het maken van examens.
  • Plan herkansingen niet aan het eind van de zomer, maar voor of aan het begin de vakantie.