15 jaar na de bouwkundebrand: Het tentenkamp

Op 13 mei 2008 brandde Bouwkunde af. 15 jaar later blikken TU’ers terug aan de hand van voorwerpen. Deel 3: het tentenkamp stond al na een week naast de afgebrande faculteit.

Wytze Patijn was decaan van Bouwkunde toen 'zijn' faculteit afbrandde. (Foto: Jaden Accord)

Na de brand wilden studenten en medewerkers zo snel mogelijk dóór. Van allerlei kanten kreeg de faculteit ruimte en hulp: vervangende boeken over architectuur van universiteiten over de hele wereld en een werkruimte bij technische natuurkunde, waarvoor Ikea belangeloos meubilair beschikbaar stelde.

Onderwijstenten in opbouw. (Foto: Delta)

De opvallendste huisvesting: de tenten die binnen een week na het afbranden van het gebouw al op het terrein stonden. Dat is uitzonderlijk snel, beaamt toenmalig decaan Wytze Patijn. “Iedereen wilde meewerken.”

Zelfs het rondreizende theaterfestival De Parade leende een tent uit, zegt Patijn. “Ik belde Terts Brinkhoff, de baas van de Parade, op. Hij zei: ‘Ik kom niet alleen met een tent, ik kom ook met een voorstelling.’” Het werd een extra lang festival dat van 27 mei tot en met 3 juli zou duren, met onder andere een silent disco, cabaretiers en een optreden van rockband Convoi Exceptional. Tussen de voorstellingen door was de tent in gebruik als ontmoetingsplek voor studenten en medewerkers.

De tenten, met de bijnaam BK City, stonden er uiteindelijk slechts drie maanden. Ondertussen was de zoektocht naar een nieuw onderkomen in volle gang. Naast het voormalige hoofdgebouw aan de Julianalaan, waar Bouwkunde nu al ruim dertien jaar is gehuisvest, waren nog drie andere opties in beeld.

De eerste twee opties – een oude kabelfabriek aan de Schieweg en een gebouw van TNO – vielen al snel af. Er zou te veel verbouwd moeten worden om ze geschikt te maken als nieuw onderkomen.

De derde optie, een tijdelijk gebouw op de sportvelden van X, was inventief. “We vroegen een kassenbouwer of hij daar in korte tijd een glazen gebouw van twee verdiepingen kon neerzetten.” Dat bleek prima te kunnen, maar het idee viel af vanwege de proceduretijd: een wijziging van het bestemmingsplan van ‘sportveld’ naar ‘bebouwing’ kostte minimaal drie maanden.

Tijd die Patijn niet had. En dus kwam het voormalige hoofdgebouw van de TU Delft aan de Julianalaan als geroepen. De TU had het imposante gebouw verkocht aan investeerder Fortis maar het stond nog leeg, in afwachting van ombouw naar luxe appartementen. Die verkoop kwam niet van de grond. “We hadden het voordeel dat er in 2008 een stevige crisis was”, zegt Patijn. “Fortis zei: ‘je mag het gebouw weer terug hebben. Begin alvast maar met de verbouwing en we onderhandelen later wel over de prijs’.”

Twee TU-medewerkers overleggen in een onderwijstent. (Foto: Archieffoto Sam Rentmeester)

Het bleek een schot in de roos. “Het gebouw was in bruikbare vierkante meters behoorlijk vergelijkbaar met het oude gebouw. En met grote overkappingen konden we nog wat extra ruimte maken, zoals in de Oostserre.”

Begin september, nog geen vier maanden na de brand, was het hoofdgebouw klaar om de nieuwe eerstejaars te ontvangen. Die liepen wel tussen de bouwvakkers door. “Dat was nog eens aanschouwelijk onderwijs”, zegt Patijn.

In eerste instantie was het hoofdgebouw bedoeld als onderkomen voor vijf jaar. Minister Plasterk zegde 25 miljoen euro vanuit de overheid toe, op voorwaarde dat er nieuwbouw plaats zou vinden. Daarop waren plannen voor een definitief nieuw gebouw in omloop, die in de woonwijk Wippolder moest komen. Er zijn zelfs plannen verzameld met een internationale prijsvraag, uitgeschreven op de Biënnale in Venetië.

In 2011 viel het definitieve besluit: in plaats van nieuwbouw, koos de faculteit voor huisvesting in het bestaande gebouw aan de Julianalaan. Plasterk vorderde de 25 miljoen daarom terug, waarna de TU de rechter inschakelde om alsnog gebruik te kunnen maken van het miljoenenbedrag. Aan de Julianalaan heeft Bouwkunde nog steeds zijn thuis: BK City. “Inderdaad, het gebouw is genoemd naar het tentenkamp”, zegt Patijn.

Dit interview is onderdeel van een verhalenreeks over de brand bij Bouwkunde. Lees ook de interviews met Franziska Bollerey – die haar archief verloor – en met Marcel Janssen en Hans Kaiser. Zij redden historische boeken uit de faculteit.

Podcast

Delta maakte de verhalende podcast ‘De Bouwkundebrand’ over de ramp. Hoewel de brand grote impact had, zijn er geen doden of gewonden gevallen. In de podcast onderzoeken podcastmakers Geert Vlieger en Bianca Schrijver met TU-medewerkers en hulpverleners hoe dit kan. Hier vind je de links naar jouw favoriete podcastplatforms.

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl