135 miljoen euro voor QuTech

Het Delftse instituut voor quantumtechnologie, QuTech, krijgt de komende tien jaar 135 miljoen euro om uit te breiden. Doel van QuTech is het ontwikkelen van de bouwstenen voor de eerste quantumcomputer.

Het geld komt van zes partijen, naast grondleggers TU Delft en TNO, zijn dat de ministeries van EZ en OCW, NWO/STW/FOM en de topsector High Tech Systems and Materials. De zes partijen ondertekenden gisteren in Delft een convenant. Naar verwachting zal het aantal medewerkers van het onderzoeksinstituut de komende vijf jaar verdubbelen van honderd naar tweehonderd.

Wereldwijd is er een wetenschappelijke wedloop gaande om de quantumtechnologie door te laten breken. Quantumcomputers maken gebruik van een bijzondere eigenschap van quantumdeeltjes, waardoor quantumbits niet alleen 1 of 0 kunnen zijn, maar ook allebei tegelijk. Dit geeft de mogelijkheid bepaalde rekenproblemen razendsnel op te lossen die huidige supercomputers niet aankunnen, waaronder het zoeken naar bijzondere materialen, zoals supergeleiders of materialen voor superbatterijen. Het gebruik van quantumtechnologie creëert netwerkverbindingen die onmogelijk af te luisteren zijn.

Grote technologiebedrijven als Google, Microsoft en Thales investeren tientallen miljoenen in quantumtechnologie. Als een van de toonaangevende instituten ontvangt QuTech sinds 2010 financiële ondersteuning van Microsoft voor fundamenteel onderzoek.

Microsoft heeft hooggespannen verwachtingen van quantumcomputers die gebruikmaken van het Majoranadeeltje. Prof.dr.ir. Leo Kouwenhoven, de wetenschappelijk directeur van QuTech en de ontdekker van het Majoranadeeltje, was niet bereikbaar voor commentaar. In het Financiële Dagblad zei hij gisteren dat hij verwacht volgende maand een tweede samenwerkingsverband bekend te kunnen maken met een andere multinational.

Meer dan 7000 wetenschappers werken aan de ontwikkeling van de supercomputer. Qutech bevindt zich in de frontlinie van het onderzoek. “Op basis van de impact van de publicaties staan we op de derde plaats”, zei Kouwenhoven gisteren tegen nu.nl.

Op nummer één staat een afdeling van de University of California in Santa Barbara. Dat instituut werkt nauw samen met Google en meldde in maart dat het was gelukt om een primitieve quantumcomputer met 9 qubits te maken.

QuTech is door het kabinet benoemd tot één van de vier zogenaamde Nationale Iconen. Dat zijn innoverende instellingen die bijdragen aan een hogere welvaart en het oplossen van mondiale problemen. Ministers Kamp en Bussemaker zijn namens het kabinet verbonden als ambassadeur aan QuTech en ondersteunen het instituut met contacten in binnen- en buitenland.