Overslaan en naar de inhoud gaan
Elektrische auto's mogen in Oostenrijk harder rijden dan andere wagens om ze aantrekkelijker te maken. Is dat verstandig? TU transportexpert Bert van Wee uit zijn twijfels.
In Oostenrijk mogen elektrische auto’s vanaf 1 januari op veel plekken 130 rijden terwijl andere weggebruikers niet harder mogen dan 100 kilometer per uur. (Foto: Wikimedia Commons).

Elektrische auto's mogen in Oostenrijk harder rijden dan andere wagens om ze aantrekkelijker te maken. Is dat verstandig? Transportexpert Bert van Wee uit zijn twijfels.

Read in English

De maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen wordt binnenkort verlaagd naar honderd kilometer per uur. Alleen ’s nachts mag op sommige stukken harder worden gereden. Door deze maatregel moet de uitstoot van stikstofdioxide verminderen.

In Oostenrijk gebeurt hetzelfde. Alleen geldt daar een uitzondering voor elektrische auto’s. Op veel trajecten waar benzine- en dieselauto's zich aan de limiet van honderd kilometer per uur moeten houden, mogen elektrische auto’s vanaf 1 januari 130 rijden. In totaal gaat het om 440 kilometer snelweg oftewel 20 procent van de Oostenrijkse snelwegen, waar de regel van toepassing is. De Oostenrijkse regering hoopt zo meer mensen in elektrische auto’s te lokken.

Zouden we deze maatregel ook in Nederland moeten invoeren? “Ik ken het idee. Ik heb daar mensen de laatste tijd over horen spreken. Maar ik zie een aantal nadelen”, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee (TBM). “Veel automobilisten zouden dit oneerlijk vinden. Het zijn vaak rijkere mensen die elektrisch rijden. Zij hebben deels op kosten van de staat – met een interessante fiscale regeling - een auto gekocht. En dan zouden ze nu ook nog eens harder mogen rijden dan de rest. Je kunt daar politiek gezien je vraagtekens bij zetten.”

‘Elektrische rijders kiezen er vaak juist voor om iets minder hard te rijden omdat dit hun actieradius vergroot’

Van Wee betwijfelt bovendien of het een effectief is om mensen te stimuleren om elektrisch te rijden. “Een studie in Noorwegen wijst erop dat de prijs (de fiscale voordelen) en de infrastructuur van oplaadpalen veruit het belangrijkst zijn. In Noorwegen mogen elektrische auto’s op de busbaan rijden. Die regeling helpt ook. Over de snelheid heb ik mijn twijfels. Elektrische rijders kiezen er vaak juist voor om iets minder hard te rijden omdat dit hun actieradius vergroot.”

Sommige automobilisten zullen er wel degelijk voor kiezen om harder te rijden. “Dit leidt tot grotere snelheidsverschillen op de snelweg en dus tot meer gevaarlijke situaties”, zegt Van Wee.

Ook de doorstroming op de wegen kan er onder te lijden krijgen. Al zal dat volgens Van Wee in het begin meevallen. “Nu is ongeveer anderhalf procent van het wagenpark elektrisch. Lang niet iedereen in zo’n auto zal 130 aanhouden. Stel dat in totaal één procent van de automobilisten 130 kilometer per uur gaat, dan heeft dit nauwelijks effect op de doorstroming, maar als het aandeel elektrische auto’s groeit, dan kan de maatregel wel degelijk de capaciteit van de weg verkleinen.”

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe