Rector bezorgd over sfeer in Nederland

Rector magnificus Karel Luyben maakt zich zorgen over de ‘forse anti- academische wind’ in Nederland. Hij wil de ‘wetenschappelijke bijdrage aan de maatschappij’ duidelijker uitdragen.

Dat zei hij tijdens de viering van de 170ste Dies Natalis van de TU. Volgens Luyben vergeet het grote publiek te gemakkelijk dat ‘het grote welvaartspeil in Nederland mede te danken is aan de inventiviteit en inzet van onze wetenschappers’. “De TU Delft stond de afgelopen 170 jaar steeds in de voorhoede bij de ontwikkeling van kennis leidend tot een veilig en welvarend land.”

Universiteiten verdienen het volgens Luyben om in hoog aanzien te staan. Hij hekelde dan ook de sfeer van ‘wetenschap is ook maar een mening’, die hij in Nederland voelt. Luyben wil deze ‘periode van woelig water’ gebruiken om ‘onze wetenschappelijke bijdrage aan de maatschappij duidelijker neer te zetten en deze onder de aandacht te brengen van eenieder’.

Het nut van wetenschap is echter niet altijd gemakkelijk uit te leggen. Luyben brak een lans voor fundamenteel onderzoek. “Het is de taak van de wetenschap om verder te reiken dan de korte termijn.” Een universiteit die alleen doet wat de dagelijkse opinie wil is volgens hem een universiteit die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid niet kent. “Doordat politici, samenleving en ondernemers te weinig belang zien in fundamentele kennis, zien zij te weinig de waarde van de kennisontwikkeling op universiteiten.” 

De rector ging ook in op wat hij noemde ‘de storm in de media’ van vorige week, nadat studentenvakbond VSSD de alarmbel had geluid over een kwaliteitsverlaging in het onderwijs van de TU. “Ik beschouw deze ophef als een compliment. De verontwaardiging zegt iets over het vertrouwen in onze TU Delft. Nederlanders zien ingenieurs van de TU Delft als zijnde van hoge kwaliteit en zijn verontwaardigd als mogelijkerwijs getornd zou worden aan die kwaliteit.” Waarmee Luyben schijnbaar onbedoeld liet zien hoe tegenstrijdig het publiek zich opstelt richting de academische wereld.

Volgens de rector zouden sommige maatregelen die de studieduur moeten verkorten wellicht niet nodig zijn geweest als de TU zou mogen selecteren aan de poort. Volgens hem rust er nog steeds een taboe op dat onderwerp. Resultaat is in de ogen van Luyben dat op de TU studenten zitten die ergens anders beter zouden passen. En die studenten moet de universiteit nu wel met veel energie door de studie heen loodsen.

Bekijk de Diesviering op Collegerama


17 april 2014

Tentamentijd dwong betere wifi in UB af

De TU Delft Library is vorige week versneld aangesloten op nieuw back end voor het draadloze internet. Het systeem, dat zich in het datacentrum van de TU bevindt, heeft veel meer capaciteit. Die was met het oog op de huidige ...
17 april 2014

Hogescholen willen studenten strenger selecteren

Hogescholen moeten meer mogelijkheden krijgen om instroomeisen te stellen aan studenten. Die oproep deed Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, zojuist aan minister Bussemaker.

17 april 2014

Lat omhoog, uitval omlaag: 'Lastig om balans te vinden'

Studentenorganisaties maken zich zorgen over de toegankelijkheid van het hoger onderwijs, instellingen worstelen met tegenstrijdige eisen. “Hoe verbeter je het rendement en blijf je toch voor iedereen toegankelijk?”
17 april 2014

Keuzegids Deeltijd gooit handdoek in de ring

De keuze voor een deeltijdopleiding wordt steeds eenvoudiger nu hun aantal in veel vakgebieden tot nul nadert. De Keuzegids Deeltijd & Duaal verschijnt vandaag waarschijnlijk voor het laatst.

17 april 2014

President Bolivia bezoekt TU

President Bolivia bezoekt TU De president van Bolivia, Evo Morales, bracht afgelopen dinsdagochtend een bliksembezoek aan de TU om de samenwerking tussen zijn land en de TU Delft te bespreken.
17 april 2014

‘De macht is aan de toezichthouder’

‘De macht is aan de toezichthouder’ Sprekers uit Finland, Denemarken en Frankrijk zijn de trekkers op het afscheidssymposium van John Groenewegen, hoogleraar economie van infrastructuren bij TBM, op vrijdag 23 mei in de aula.

  Meer