Proef met virtuele masters

Het virtueel onderwijs komt er aan: de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en Techniek, Bestuur en Management (TBM) bieden volgend jaar elk vijf online mastervakken aan.

Met dit experiment wil de TU wereldwijd niet alleen studenten maar vooral ook professionals bereiken die hun kennis willen opvijzelen. Zij kunnen hierdoor onafhankelijk van tijd en plaats studeren met begeleiding, toetsing en mogelijk certificering.

De faculteit L&R gaat online varianten maken van de mastervakken advanced structural analysis, buckling of structures, structural modeling, advanced design and optimalization of composite structures I en introduction to adaptive aerospace structures.

Het betreft kernvakken uit een masterprofiel voor het ontwerpen en optimaliseren van lichtgewicht constructies. Studenten op stage of in een uitwisselingsprogramma kunnen deze vakken dan online volgen. Ingenieurs die nog zijn opgeleid met aluminium als ontwerpmateriaal voor vliegtuigen leren zo over de huidige materialen: composieten.

Het is de bedoeling dat volgend jaar september maximaal veertig studenten deze vakken online en in een vaststaande volgorde en periode volgen. Voor elk vak wil L&R een online community op blackboard opzetten waarbinnen studenten elkaar feedback kunnen geven.

Verder wil L&R onder meer gebruikmaken van collegeopnames, videoinstructies en simulaties, interactieve textbooks en filmpjes, online spreekuren, live twitterfeeds en voor mondelinge tentamens mogelijk skype en webcams.

TBM gaat online varianten maken van vijf vakken uit de master engineering & policy analysis. Het gaat om principles of policy analysis, policy and strategy models, policy analysis of multi-actor systems, technology development & impact assessment en continuous systems modeling.

In deze master ligt de nadruk op het analyseren en oplossen van complexe technologische vraagstukken waarbij verschillende belanghebbenden met conflicterende doelen een rol spelen. De master wordt onder meer aangeboden als double degree programma met de Harbin University of Technology (HIT) in China.

De master maakt ook deel uit van de zogeheten Erasmus Mundus masters in Economics and Management of Network Industries (EMIN), waarvoor de EU felbegeerde studiebeurzen beschikbaar stelt. De TU werkt hierbij samen met universiteiten in Madrid en Parijs en verstrekt een double degree.

Met de vijf online varianten richt TBM zich op studenten die om financiële of andere redenen (nog) niet naar Delft kunnen komen om vakken te volgen voor deze double degrees. Verder richt de faculteit zich op mensen die keuzevakken willen volgen en op professionals die kennis willen opdoen voor hun praktijkvoorbeelden.

Uniek is dan ook dat studenten samenwerken aan een praktijkopdracht die de professionals inbrengen. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: de professional krijgt feedback op zijn concrete probleem en de andere studenten werken met praktijkvoorbeelden. Toetsing van groepsopdrachten vindt plaats via peer review, daarnaast moeten deelnemers een essay schrijven.

TBM wil in totaal honderd online deelnemers (twintig per vak) trekken, van wie er tachtig slagen of een bewijs van deelname ontvangen. Ook wil de faculteit dat elk van de online vakken per jaar door tweeduizend unieke bezoekers worden bekeken.
De faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen werkt een plan uit om een virtuele masteropleiding watermanagement aan te bieden.

Online onderwijs is een van de speerpunten in het beleidsplan Onderwijs & Technologie 2011-2014 van de TU Delft.

Meer informatie:

Ir. Joost Groot Kormelink (projectleider strategische vernieuwing) J.B.J.GrootKormelink@tudelft.nl (015) 2783260

Dr.ir. Gillian Saunders (projectleider L&R) G.N.Saunders@tudelft.nl
(015) 2785369


23 april 2014

Bovenbouw vwo: vier van de vijf leraren universitair opgeleid

In 2020 moet minstens tachtig procent van de bovenbouwdocenten in het vwo een universitair masterdiploma hebben. Schoolbesturen zullen tijdens sollicitaties inzetten op academici, hebben de minister en het voortgezet onderwijs afgesproken.
23 april 2014

TU krijgt Sports Engineering Institute

De TU opent in september een Sports Engineering Institute. Met deze bundeling van onderwijs en onderzoek op het gebied van sport wil de TU zich profileren als sportuniversiteit.

22 april 2014

Eerste ‘Toffe peer’ naar Tilburgs universiteitsbestuur

Tilburgse universiteitsbestuurders nemen de medezeggenschap serieus en ontvangen daarom de ‘Toffe peer award’. De Hogeschool Leiden wordt op de vingers getikt en krijgt de ‘Rotte appel award’.
22 april 2014

Evenement tegen vooroordelen over managers

Veel Delftse studenten onderschatten het belang van management in de techniek, stelt TBM-studievereniging Curius. Vandaar dat Curius op 8 mei een workshopdag organiseert voor alle TU-studenten. “Een manager is niet iemand in een strak ...

22 april 2014

Vijf manieren om Delta online te lezen

Vijf manieren om Delta online te lezen Hongerig naar nieuws over de TU Delft, maar geen Delta magazine binnen handbereik? Ook online kun je op de hoogte blijven van het reilen en zeilen van de universiteit en van algemeen onderwijs- en wetenschapsnieuws.
21 april 2014

Kamer blijft kritisch over afpakken studiepunten

Mogen onderwijsinstellingen studiepunten laten vervallen, enkel en alleen omdat studenten te traag studeren? Regeringspartij VVD vindt van wel, maar andere partijen hebben hun twijfels of spreken zelfs van misbruik.

  Meer