Proef met blended leren

De faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) voert volgend jaar blended learning in bij haar bachelor technische bestuurskunde. Belangrijkste doel is het verhogen van het studiesucces.

Blended learning is een systematische mix van face-to-face onderwijs en online onderwijs. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld video-instructies, multimediaal lesmateriaal en online spreekuren en toetsen. Binnen de TU gebeurt dat al regelmatig op vakniveau, maar TBM wil het nu systematisch integreren in haar curriculum.
De faculteit wil bij haar bachelor vanaf collegejaar 2013-2014 onder meer intensiever gebruikmaken van serious games, video’s en animaties. Studenten kunnen daarbij zelf ook onderwijsmateriaal creëren door bijvoorbeeld een toepassing te illustreren of een praktijkvoorbeeld uit te werken.

Met social media als Facebook in combinatie met de online introductiemodule technische bestuurskunde wil de faculteit aanstaande studenten alvast binden. Via een gebruikersonderzoek wil TBM bepalen hoe dit beste te doen.
Om docenten inspiratie te geven voor blended learning maakt de faculteit een gids met best practices en beschikbare manieren om ict toe te passen. Voorbeelden zijn digitale toetsen, Video2Learn (instructievideo’s), collegerama, interactie in de collegezaal, social media, het gebruik van wiki.tudelft.nl, serious games en simulaties, beoordeling van studenten door studenten (peer review) en het gebruik van software gericht op brainstorms.

Het idee achter blended learning is dat ict studenten beter kan activeren. Door meer online te doen zouden contactmomenten effectiever kunnen zijn met meer ruimte voor vragen, discussie en diepgang. Het gebruik van ict zou tevens de werkdruk van docenten verlagen door de inzet van digitale testen, opnames van colleges en uitleg via weblectures.

TBM ziet de invoering van het modulair onderwijs (onderwijs in blokken van twee tot drie vakken) in 2013 als uitgelezen kans voor deze proef, waarvoor een ton beschikbaar is. De faculteit wil dat in 2017 zeventig procent van de herinschrijvers de bachelor binnen vier jaar haalt.
Ook de faculteit Industrieel Ontwerpen heeft een plan ingediend voor een proef met blended learning bij haar bachelor. Of dat doorgaat is nog niet zeker. De faculteit wil verkennen hoe ict is toe te passen bij ontwerponderwijs en ziet vooral mogelijkheden voor onder meer digitale toetsing en meer projectachtig onderwijs. 


22 augustus 2014 09.50

​Vereniging Hogescholen wil niet praten over aanpassen roosters

De Vereniging Hogescholen schuift niet aan bij de onderhandelingen over de ov-studentenkaart als de inzet is dat alle studenten buiten de spits moeten reizen. Dat zei bestuurslid Ron Bormans zojuist op Radio 1.
22 augustus 2014 09.00

​Snel duidelijkheid voor studenten medische hulpverlening

Het ministerie van Volksgezondheid beslist na de zomer of afgestudeerden van de hbo-opleiding medische hulpverlening worden opgenomen in het BIG-register. Alleen dan mogen ze het beroep uitvoeren waarvoor ze worden opgeleid.

22 augustus 2014 09.00

​VSNU: 'Bezuiniging op ov-kaart wordt moeilijk'

De universiteiten willen best helpen bij een bezuiniging op de ov-studentenkaart. Maar het zal moeilijk worden, zegt voorzitter Karl Dittrich van universiteitenvereniging VSNU.
21 augustus 2014

Weinig ge-adt op nat debat

Weinig ge-adt op nat debat Geen spreekkoren, geen ‘adtje, adtje, adtje’ roepende nullen en een stelling waar alle debaters het volledig over eens waren. Het politiek debat tijdens de Owee kende levendiger edities.

21 augustus 2014

'’s Morgens de hogeschool dichtgooien, dat gaan we niet doen'

De roosters aanpassen om te bezuinigen op de ov-studentenkaart, dat gaat Ron Bormans niet doen. De collegevoorzitter van de Hogeschool Rotterdam, die ook bestuurslid is van de Vereniging Hogescholen, ziet meer in een trajectkaart voor ...
21 augustus 2014

Haagse Hogeschool wijst zeven studenten de deur

Vanwege tentamenfraude zijn zeven studenten definitief van de Haagse Hogeschool gestuurd. De instelling heeft aangifte gedaan van tentamendiefstal.

  Meer