Proef met blended leren

De faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) voert volgend jaar blended learning in bij haar bachelor technische bestuurskunde. Belangrijkste doel is het verhogen van het studiesucces.

Blended learning is een systematische mix van face-to-face onderwijs en online onderwijs. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld video-instructies, multimediaal lesmateriaal en online spreekuren en toetsen. Binnen de TU gebeurt dat al regelmatig op vakniveau, maar TBM wil het nu systematisch integreren in haar curriculum.
De faculteit wil bij haar bachelor vanaf collegejaar 2013-2014 onder meer intensiever gebruikmaken van serious games, video’s en animaties. Studenten kunnen daarbij zelf ook onderwijsmateriaal creëren door bijvoorbeeld een toepassing te illustreren of een praktijkvoorbeeld uit te werken.

Met social media als Facebook in combinatie met de online introductiemodule technische bestuurskunde wil de faculteit aanstaande studenten alvast binden. Via een gebruikersonderzoek wil TBM bepalen hoe dit beste te doen.
Om docenten inspiratie te geven voor blended learning maakt de faculteit een gids met best practices en beschikbare manieren om ict toe te passen. Voorbeelden zijn digitale toetsen, Video2Learn (instructievideo’s), collegerama, interactie in de collegezaal, social media, het gebruik van wiki.tudelft.nl, serious games en simulaties, beoordeling van studenten door studenten (peer review) en het gebruik van software gericht op brainstorms.

Het idee achter blended learning is dat ict studenten beter kan activeren. Door meer online te doen zouden contactmomenten effectiever kunnen zijn met meer ruimte voor vragen, discussie en diepgang. Het gebruik van ict zou tevens de werkdruk van docenten verlagen door de inzet van digitale testen, opnames van colleges en uitleg via weblectures.

TBM ziet de invoering van het modulair onderwijs (onderwijs in blokken van twee tot drie vakken) in 2013 als uitgelezen kans voor deze proef, waarvoor een ton beschikbaar is. De faculteit wil dat in 2017 zeventig procent van de herinschrijvers de bachelor binnen vier jaar haalt.
Ook de faculteit Industrieel Ontwerpen heeft een plan ingediend voor een proef met blended learning bij haar bachelor. Of dat doorgaat is nog niet zeker. De faculteit wil verkennen hoe ict is toe te passen bij ontwerponderwijs en ziet vooral mogelijkheden voor onder meer digitale toetsing en meer projectachtig onderwijs. 


01 september 2014 16.22

Geen Ninja Turtles, wel TU-colleges

Geen Ninja Turtles, wel TU-colleges Masterstudenten van de TU Delft vonden het nogal ‘speciaal’ om vandaag colleges te krijgen in de bioscoop en het Legermuseum. De bioscoopfauteuils zorgden voor een ‘zachtaardig begin’.
01 september 2014 09.34

'Gebrek aan urgentie bij universiteiten'

Nederlandse universiteiten hebben last van 'een merkwaardig gebrek aan urgentie', concluderen de wetenschappers van Science in transition aan de vooravond van het nieuwe collegejaar.

01 september 2014 08.00

Plastic beker taboe

‘Wij drinken melk uit een beker. En jij?’ Dat meldden borden in de kantine van Industrieel Ontwerpen afgelopen weken, waarna bezoekers alleen plastic bekers naast de melktap vonden.Foutje van Sodexo.
29 augustus 2014 12.35

Wouter Bos: 'Kom te laat en je valt op'

Kom bij vergaderingen te laat binnen en ga te vroeg weg. Dan val je op, vertelde Wouter Bos aan honderden nieuwe eerstejaars studenten van de Vrije Universiteit in een grappige toespraak over netwerken.

29 augustus 2014 12.34

Bussemaker ligt niet wakker van oud-studenten die niet aflossen

Onderwijsminister Bussemaker maakt zich geen zorgen over oud-studenten die hun studieschuld tijdelijk niet aflossen. “De genoemde cijfers zijn voor mij geen verrassing, noch een bron van ongerustheid.”
28 augustus 2014 21.51

Thom de Graaf: scheiding hbo en wo niet meer van deze tijd

De strikte scheiding tussen mbo, hbo en wo is niet meer van deze tijd en op den duur ook niet meer houdbaar, zei de voorzitter van de Vereniging Hogescholen zojuist.

  Meer