OV-kaart: liever kwijt dan stuk

Ov-kaart stuk? Je kunt hem maar beter als gestolen of vermist opgeven, adviseren de Landelijke Studenten Vakbond en reizigersvereniging Rover. Dan krijg je namelijk veel sneller een nieuwe.

De LSVb en Rover zijn helemaal klaar met de ov-chipkaart: de laatste maanden stromen de klachten van studenten weer binnen bij het ov-loket. Dat is een door de overheid gefinancierde organisatie die reizigers helpt met hun klachten over het openbaar vervoer. In een brandbrief aan minister Van Bijsterveldt vragen de LSVb en Rover om snel actie te ondernemen.

Zo raken door studenten opgestuurde defecte kaarten vaak kwijt op de burelen van het ov-chipbedrijf, waardoor er niet binnen negen dagen een nieuwe ov-chipkaart wordt geleverd. Bovendien moeten studenten dan bewijzen dat ze hun kaart echt hebben verstuurd en krijgen ze tot die tijd geen reiskosten vergoed.

Geef je je defecte kaart op als gestolen, dan hoeft er alleen een nieuwe chipkaart te worden opgestuurd, en dat gaat een stuk sneller, hebben de LSVb en Rover gemerkt. Dat is misschien een “lompe” oplossing, maar de “falende procedures” vragen erom, vinden ze.

Een ander probleem is dat er geen goede regels zijn voor de vergoeding van treinkaartjes die studenten kopen als hun ov-kaart stuk of kwijt is. Ze krijgen ze soms wel en soms niet vergoed. Reguliere abonnementhouders met een defecte chipkaart kunnen bijvoorbeeld verder reizen met een kopie van de kaart of met een tijdelijke chipkaart. Studenten zijn van die regelingen uitgezonderd. “Oneerlijk”, vindt de LSVb.

Rover en de LSVb vragen minister Van Bijsterveldt om de problemen nu eindelijk op te lossen. Ze willen één hulploket, zodat studenten niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Opvallend genoeg meldde staatssecretaris Zijlstra in november nog in een brief aan de Tweede Kamer dat het goed ging met het vervangen van kapotte ov-chipkaarten van studenten. In 99,96 procent van de gevallen kregen studenten binnen negen dagen een nieuwe, aldus de bewindsman. Slechts één keer zou het niet gelukt zijn om binnen twee weken een nieuwe kaart te sturen. Ook schreef Zijlstra dat studenten het voordeel van de twijfel zouden krijgen als onduidelijk was hoe hun kaart was stukgegaan.

De Nationale ombudsman was kritischer in zijn jaarbrief over 2011 aan de Dienst Uitvoering Onderwijs. Daarin stelde hij dat de afhandeling van problemen rond de ov-chipkaart “ernstig tekortschiet”. Er ontstonden soms situaties “die voor de burger onverteerbaar zijn”.


23 juli 2014

Ook TU één minuut stil

Ook TU één minuut stil TU-medewerkers die om vier uur vanmiddag één minuut stil willen zijn voor de slachtoffers van de vliegtuigramp krijgen daarvoor alle ruimte. Dat laat het college van bestuur weten in een speciaal bericht.
23 juli 2014

IO-reorganisatie moet wachten tot na de zomer

Medewerkers van de afdeling design engineering, waar een grote reorganisatie ophanden is, krijgen tot 29 augustus de tijd om onjuistheden aan te wijzen in de beschrijving van hun kennis. Dat heeft de ondernemingsraad afgedwongen.

22 juli 2014

Library schrapt banen en verkleint collectie

De TU Delft Library kan de forse bezuiniging van 2,4 miljoen euro die ze moet doorvoeren voor een groot deel bereiken door veertien medewerkers na hun pensioen niet te vervangen. Voor twee medewerkers dreigt boventalligheid. Verder snoeit ...
21 juli 2014

TU rouwt om studente en medewerker

Een medewerker en een studente van de TU Delft zijn omgekomen bij de vliegtuigramp op 17 juli in Oekraïne. De universiteit reageert met verslagenheid.

20 juli 2014

Nuna maakt uitstapje naar Zuid-Afrika

Nuna maakt uitstapje naar Zuid-Afrika Waarom wachten op de World Solar Challenge in 2015? De zonnewagen Nuna doet in september dit jaar mee met de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Met deze extra praktijkervaring hopen de Delftse studenten van het Nuon Solar Team de ...
16 juli 2014

Dik 11 arbeidsplaatsen weg bij HR

Met minder mensen beter werk doen. Dat is kortweg het doel van de reorganisatie bij de directie human resources, waarover het college van bestuur deze maand een definitief besluit nam. De medezeggenschap is akkoord, al blijft ze kritisch ...

  Meer