Wetenschap

Short news science – Delta 12

Cable
At the IEEE-student lecture on Desertec on 5 April (see interview with CEO Paul van Son), Professor Johan Smit (photo)presented an update on the research of high temperature superconducting cables, such as the one he is holding.

This concentric cable, in which a number of 50-micrometre thin superconducting tapes carry all the current, will operate at liquid nitrogen temperature. Cold electrical insulation of this 3 kA cable was tested up to 50 kV by PhD student Roy Zuijderduin in EEMCS’s High Voltage Laboratory.

SHS Delft is een initiatief van gemeenteraadsfractie Stip en studentenvakbond VSSD, naar Utrechts voorbeeld. Zij hebben een bestuur bij elkaar gezocht, dat nu werkt aan de statuten en het bijeen zoeken van een raad van toezicht.

De studenten hebben wel al, samen met de gemeente, twaalf tot veertien pandeigenaren aangeschreven met de vraag of zij in hun leegstaande kantoorpand studenten zouden willen huisvesten. Het ombouwen komt in handen van SHS Delft, dat hoopt op samenwerking met studenten en docenten van Bouwkunde en Industrieel Ontwerpen en mbo- en hbo-studenten.

SHS-voorzitter Sven Volkers wil vóór de zomer van 2012 minimaal honderd studentenkamers opleveren. Maar liefst eerder, en liefst meer. “Anders is het niet rendabel”, vertelt de bouwkundestudent. De gemeente en de provincie staan garant voor de lening die SHS Delft moet aangaan, indien een pandeigenaar besluit mee te werken. “Vijf jaar na oplevering moeten we quitte spelen.”

Maar eerst moet er dus een pandeigenaar bereid worden gevonden om mee te werken. En dat is niet eenvoudig, want zij hopen vaak op een meer winstgevende huurder dan studenten. Vandaar dat SHS Delft zich vooral richt op panden die al drie of vier jaar leeg staan. Volkers zal de eigenaren voorhouden dat de kantoorvoorraad in Nederland alleen maar zal groeien door de crisis. Ook weet hij dat de politiek erover denkt leegstand te gaan beboeten. “Die argumenten zullen het onderhandelen vergemakkelijken, maar we zullen een lange adem moeten hebben.”

Cell division

Dividing is a critical event in a bacterium’s life: a new reliable cell membrane has to be built at exactly the right place to successfully spawn two daughter cells. How does nature organize this? Bionano scientists from the Kavli institute (AS) have established that DNA plays a vital role in determining the division site. Basically, division enzymes and DNA avoid each other. Professor Cees Dekker, Dr Juan Keymer and others published their findings in PNAS, 16 April 2012.

Asian Summer

Two TU bachelor students will spend their summer in the Far-East. They will attend summer courses at the Chinese University of Hong Kong. Adriaan Bovendeert (IDE) and Stephane Jager (3mE) are two of 30 students in total that have been selected for the Netherlands – Asia Honours Summer School. The students will visit Shanghai, where they will meet with Dutch entrepreneurs. They will be asked how best to increase Dutch student’s exposure to China.

www.summerinasia.nl

Delta Water Award

The ‘competition for young water talents’ was won by the Balance Island team (Grontmij, Deltares and Waterarchitect). Their proposal is that an artificial sand island situated in front of the nearly closed-off Haringvliet sea arm will reduce salt intrusion in a natural way. The prize, 15,000 euros and a study trip to New Orleans, was presented to them by provincial governor Karla Peijs, and Delta commission chairman, Wim Kuijken, last Wednesday. The TU entry Wind4Water received an honorable mention.