Meeste Delftse studenten voelen zich veilig

De meerderheid van de Delftse uitwonende studenten voelt zich veilig tot zeer veilig in Delft. Als het gaat om diefstal en schade maken ze zich de meeste zorgen om hun laptops, smartphones en tv’s.

Van de Delftse studenten voelt 53 procent zich veilig tot zeer veilig in Delft. Gevraagd naar gevoelens van veiligheid is 37 procent neutraal. Tien procent voelt zich onveilig. Daarmee is Delft de op één na veiligste studentenstad – althans vanuit de beleving van studenten – van zeven steden die meededen aan een onderzoek van de website Studenten Wegwijzer. In totaal vulden iets meer dan duizend uitwonende studenten de enquête in, onder wie 115 Delftenaren. De rest kwam uit Amsterdam, Groningen, Leiden, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht.

Zonde van het geld
Alleen Nijmeegse studenten voelen zich vaker dan Delftenaren veilig in hun studiestad: 60 procent. In Amsterdam is dat percentage daarentegen maar 14 procent, het laagste van de zeven steden. Van de Delftse studenten die de enquête invulden, woont 74 procent in een studentenhuis, 19 procent zelfstandig en de rest anders (onder meer bij een hospita). Meer dan de helft (56 procent) heeft een inboedelverzekering. Dat is tien procent meer dan gemiddeld. Gevraagd naar de reden waarom ze geen inboedelverzekering hebben, zeg de meerderheid van de onverzekerde Delftenaren dat zonde van hun geld te vinden.

Net als andere studenten noemen Delftenaren hun laptops, smartphones en tv’s als de spullen waar ze zich de meeste zorgen om maken, als het gaat om diefstal of schade. De meerderheid (55 procent) maakt zich vooral buitenshuis zorgen om hun spullen. Tien procent maakt zich vooral binnenshuis zorgen. De rest maakt zich binnen en buiten evenveel of even weinig zorgen.

Dekking
Ondanks de zorgen buitenshuis heeft maar 19 procent van de Delftenaren een uitbreiding van de inboedelverzekering voor buiten het huis. (tegen 16 procent gemiddeld). Volgens Studenten Wegwijzer bieden sommige verzekeraars met een speciale studenteninboedelverzekering daarvoor wel een extra module of een duurder ‘plusproduct’. Studenten Wegwijzer kwam geen enkele verzekeraar tegen die deze dekking in de basisinboedelverzekering voor studenten heeft zitten.

Het Verbond van Verzekeraars roept naar aanleiding van het onderzoek op om – hoe kan het ook anders – na te denken over risico’s en ‘eventueel een passende verzekering af te sluiten’. Platform Wijzer in Geldzaken van het Ministerie van Financiën zegt als vuistregel te hanteren ‘dat je alleen risico’s moet verzekeren die je zelf niet kunt of wilt dragen’. “Ze (studenten, red.) moeten niet alleen letten op de prijs van de verzekering, maar ook kijken naar de voorwaarden en de dekking. Hoeveel krijg ik terug bij verlies of diefstal? Nieuwwaarde of dagwaarde?”