Meer artikelen van Utrechtse celbioloog teruggetrokken

Celbioloog Pankaj Dhonukshe heeft nog meer gefraudeerd dan vorig jaar bekend was. In totaal zijn vier wetenschappelijke artikelen die hij schreef in zijn jaren aan de Universiteit Utrecht frauduleus.

Dat meldt de universiteit in een persbericht. Afgelopen november werd bekend dat het gerenommeerde tijdschrift Cell een artikel van de Dhonukshe introk. Nu blijken nog drie artikelen frauduleus, onder meer in het tijdschrift Nature. Deze drie artikelen moeten nog worden ingetrokken.

Dhonukshe kwam in 2007 aan de Universiteit Utrecht werken en vertrok in januari 2013. Later dat jaar ontving de universiteit een klacht van twee Canadese wetenschappers over mogelijke onregelmatigheden in een van zijn artikelen.

De bioloog kreeg in 2012 bijna twee miljoen euro aan subsidies van onderzoeksfinancier NWO (278 duizend euro) en de Europese onderzoeksraad ERC (1,5 miljoen euro). Hij zou celdeling bestuderen om betere gewassen te kweken en het ontstaan van kanker beter te begrijpen.

Dhonukshe stapte van de Universiteit Utrecht over naar een Vlaams onderzoeksinstituut. Dat heeft hem vorig jaar ontslagen wegens problemen met “wetenschappelijke kwaliteit, integriteit en leiderschap”, aldus de makers van een weblog over teruggetrokken wetenschappelijke artikelen.

OPMERKING:

Dit artikel is op 26-2 aangepast. In de eerste versie stond dat de drie artikelen in Nature, die ook frauduleus bleken te zijn, al waren ingetrokken. Dit was niet correct.