Kantoordorp van zeecontainers

Op de scheepshelling van de NSM-werf in Amsterdam-Noord wordt komende zomer een kantoordorp van zeecontainers gebouwd. Vier studenten industrieel ontwerpen en drie bouko’s maakten een alternatief ontwerp voor de locatie: hun mobile playground vormt een blauwdruk voor meerdere kantoordorpen.

br />
,,Meestal is de opdracht voor ontwerpen 6 droog en technisch, zoals een landbouwploeg of een vuilniswagenkiep”, gruwelt student industrieel ontwerpen Sander Nieuwveld. Ditmaal mocht een groepje van vier IO’ers en drie bouko’s een kantoordorp van zeecontainers ontwerpen onder leiding van architect Mechtild Stuhlmacher en industrieel ontwerpers Henk Kuiper en Mirjam Peeters.

,,Onze mobile playground is bedoeld om wereldwijd mensen te huisvesten die online samenwerken maar een fysiek eigen gezicht missen”, vertelt Nieuwveld. ,,Bovendien bestaat in grote steden een groot tekort aan studioruimte. Ons project sluit aan op het onderzoek Urban Catalyst van architect Kees Christiaanse, die onderzoekt hoe braakliggende en vervuilde terreinen geschikt kunnen worden gemaakt voor huisvesting van tijdelijke functies.”

Basismateriaal voor de mobile playground vormt de vertrouwde zeecontainer. Tweedehands te koop voor achthonderd euro en verkrijgbaar in twee standaardmaten: veertig voet en twintig voet (2,1 x 2,1 x 6,1 meter). Belangrijke ontwerpbeperking: de beperkte stapelbaarheid. Zeecontainers kunnen slechts dragen op de hoekpunten, de cornerfitting. ,,We hebben de stapelbaarheid uitgebreid door om de acht voet extra cornerfittings te maken”, vertelt student bouwkunde Wouter Nieuwenhuis. Twee keer acht is zestien: de vier voet die overblijft wordt benut voor uitstekende delen die het containercomplex een karakteristiek aanzien geven. Ruimtelijkheid wordt bereikt door de zeecontainers op te tillen met gestripte frames die trappen, vluchtroutes en looppaden herbergen.

Kloppend hart van het plan vormt The Box. ,,Een box opgebouwd uit zestig kleinere boxen, die op hun beurt beeldschermen, luidsprekers of beamers herbergen en als krukje kunnen dienen”, licht IO’er Lars Breebaart toe. De inrichting van de kantoorruimten zelf baseerde de groep op de foto’s van mensen die hun eigen werkomgeving vastlegden. ,,Wat opviel is dat de meeste mensen een heel geordend bureau hebben”, volgens Breebaart.

Resultaat vormen werkcontainers waarin alles aan de wanden hangt: prikborden, white boards, kastelementen, maar ook multifunctionele combinaties zoals een uitklapbare tafel waarvan de onderzijde uit een krijtbord bestaat. ,,Een beetje zoals in een caravan”, licht Nieuwenhuis toe. ,,Als je het niet gebruikt staat het ook niet in de weg.” Langgerekte zitzakken door het hele complex zorgen voor relaxmogelijkheden in de pauze. Een element ontbreekt vooralsnog. Breebaart: ,,Het ontwerp was op 19 december klaar, een rookcontainer zit er dus nog even niet in.”

www.urbancatalyst.de . .

www.urbancatalyst.de . .