Inzingen in de Aula

Oorverdovend lawaai maandagochtend bij de Aula. Traditiegetrouw begon het officiële deel van de introductieweek met het inzingen van de verenigingsliederen.

Foto: Connie van Uffelen

“Ik hoor niks! Ik hoor niks! Ik hoor niks!” Nieuwe studenten elektrotechniek daagden in de foyer van de Aula hun ‘tegenstanders’ van de studie industrieel ontwerpen flink uit. Maar wie dacht dat die zich lieten intimideren heeft het mis: aangemoedigd door tromgeroffel zetten zij luidkeels in: “i-o, i-o, I-O, I-OOOO.” Ook buiten de Aula was het goed te horen.

Alle studieverenigingen hebben hun eigen liederen en vooral ook anti-liederen. Welk lied er wordt gezongen is afhankelijk van de studenten die tegenover je staan.  Het Technologisch Gezelschap heeft een bundel vol nummers, met per studie een anti-lied. De ene keer zal ‘Vliegtuigvouwtechniek’ klinken, de andere keer ‘Oooh mijnbouwkonijn’. Maandagochtend vroeg waren de toekomstige industrieel ontwerpers de pineut:

‘Jij doet IO (2x)

Nare pluis (2x)

Knippen, plakken, lijmen (2x)

Ga naar huis (2x)’

Om vervolgens weer viermaal terug te horen:

‘Waar zijn die vrouwen dan?’

Daarna zongen studenten elektrotechniek uit volle borst het elektrolied ‘Een weerstand’:

‘Een weerstand, een spoel en een con-den-sa-tor,

holladiejee, holladiejo (x2), bravo!

Een trafo, een vonk en een hoog-span-nings-mast,

holladiejee, holladiejo (x2), bravo!

Een router, een hub en een e-ther-net-switch,

holladiejee, holladiejo (x2), bravo!’

Na het inzingen wachtte de ‘feuten’ in het auditorium een indrukwekkende lasershow. Hoogleraar climate design & sustainability Andy van den Dobbelsteen riep ze op oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen als klimaatverandering en uitputting van fossiele energie.

Rector Karel Luyben sprak over spannende studentenprojecten als de Hyperloop (‘Natuurlijk werd Delft nummer 1 in Californië’), maar ook de protonenkliniek waar ‘dit jaar de eerste kankerpatiënten met protonen worden bestraald’. Hij drukte de nieuwelingen op het hart vooral breder te kijken dan hun studie in Delft, door bijvoorbeeld mee te doen aan een uitwisselingsprogramma. Na welkomstwoordjes door wethouder Ferrie Förster en OWee-voorzitter Paul van de Weijer mochten de studenten dan eindelijk naar hun ontbijt in het Basecamp voor de Aula.

Let wel: langs de buitenzijde naar beneden. Want in de foyer stond de volgende lading studenten al weer klaar voor een potje inzingen: de nuldejaars civiele techniek.

“Ga staan als je civieler bent, ga staan als je civieler bent,

ga staan als je civieler bent, ga staan als je civieler bent!”

De nieuwe studenten bouwkunde beantwoordden dat meteen uit volle borst:

‘Wij bouwen tóch een huis, wij bouwen tóch een huis,

wij bouwen tóch een huis, wij bouwen toch een huis.’

(Foto: OWee Mediacommissie).
Nieuwsredacteur Connie van Uffelen