Hoe overleef ik ….op banenjacht?

Net afgestudeerd of platzak? Hoog tijd om een baan te zoeken. No sweat: solliciteren kun je leren.
Wie schrijft, die blijft … Dat begint met een indrukwekkend curriculum vitae (‘levensloop’).

Nog weinig interessants te melden? Schrijf wát je te melden heb gewoon interessant op! Je TU-opleiding is al indrukwekkend genoeg; gelardeerd met wat karaktereigenschappen en persoonsgegevens lijkt het heel wat. Let ook een beetje op de opmaak; Office Word heeft kant-en-klare sjablonen die je leuk kunt pimpen. Gemotiveerde – korte – brief erbij, en klaar. Neem het hoe dan ook serieus: je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken.

Prepare yourself

• Duik voordat je op gesprek gaat in de achtergrond van het bedrijf; weet wat de werkwijze en filosofie zijn. Dat kletst straks een stuk makkelijker.
  • Laat die paar extra pilsjes voor één keer staan de avond van tevoren, en ga op tijd naar bed. Be sharp as a knife!
  • Wees op tijd! En geef een ferme, zelfverzekerde handdruk.
  • Natuurlijk verschijn je tot in de puntjes verzorgd voor je potentiële nieuwe werkgever.
  • Vertel je sterke punten, maar wees ook eerlijk over je zwakke. Dat komt des te sterker over. Geldt ook voor – opbouwend – kritisch zijn, trouwens.
  • Maak eventuele oude werkgevers niet zwart. Niet chic!
  • Durf te informeren naar secundaire voorwaarden als vergoedingen, bonussen, een auto van de zaak en extra vakantiedagen. Hoe vollediger jouw informatie hoe beter, want ook jij moet beslissen of deze baan bij je past.

Lucratieve bijbaantjesJe hoeft niet meteen voor de baan van je dromen te gaan, een bijbaantje dat lekker verdient kan tijdens je studie minstens zo belangrijk zijn.
Bijles geven. Het best betaalde baantje voor studenten. Twintig euro per uur is niet te gek; elke ouder wil dokken voor een goede opleiding van zijn (meestal middelbare) scholier. En jij bepaalt de tijden! Tip: schrijf je in bij huiswerkbegeleiding.nl.
Pokeren. Eh, wel op eigen risico. Maar via internet valt er simpel – en risicovol – geld mee te verdienen.

Liever lui dan moeWaarom de boer op als je anderen het werk kunt laten doen? Schrijf je in bij een vacaturebank voor studenten! Of stap gewoon eens binnen bij het studentenuitzendbureau: www.stud.nl

MinimumloonHet minimumloon voor iemand van 23 jaar of ouder is € 1407,60 per maand, € 324,65 per week of € 64,97 per dag bij een volledige werkweek. Kijk verder op www.szw.nl.

1×1=3Oproepkracht? Duimen dat je werk je maar voor een uurtje oproept. Het is namelijk verplicht om je minstens voor drie uur per oproep uit te betalen. Als je geen vaste werktijden hebt, tenminste.

Geld toeBovenop je salaris krijg je nog eens geld toe. Vakantiegeld bijvoorbeeld; meestal acht procent van je bruto salaris. Het wordt meestal eind mei betaald. Als uitzendkracht kun je zelf kiezen wanneer je je vakantiegeld uitbetaald wilt krijgen. Veel werkgevers vergoeden (een deel van) je reiskosten. Net als een mobiele telefoon en zakelijke lunches. Slim om tijdens je sollicitatie even naar te vragen, want die kosten lopen ongemerkt hard op.

www.studentjob.nl
www.bijbanen.nl
www.studentenbaan.nl
www.studentenwerk.nl
www.studentenvacature.nl (ook voor stageplaatsen!)

Een woordvoerder van de 3TU-federatie is teleurgesteld dat de subsidie lager uitvalt, al is ze blij dat het kabinet de samenwerkingsambities ook in economisch zware tijden steunt.

Vorige week hadden de drie TU’s nog 50 miljoen euro extra subsidie aangevraagd, bovenop de toegezegde 15 miljoen.

Een meevaller is dat de TU’s langer mogen doen over de besteding van de eerder ontvangen vijftig miljoen euro uit de aardgasbaten, bedoeld om hun vijf ‘centres of excellence’ mee op te bouwen.

Door de harde internationale concurrentie om topwetenschappers hebben de TU’s moeite met het aantrekken van hoogleraren. Ze krijgen daar nu tot in 2014 de tijd voor.