‘Fraude kamerverhuur komt vaker voor’

Wordt @Home Housing de Huisjesmelker van het Jaar? Het Utrechtse bedrijfje lichtte tientallen studenten op met het verhuren van kamers die helemaal niet te huur waren. “Helaas zijn er nog meer kanshebbers”, zegt Eva Gerrebrands van organisator Rood.

“Vreselijk is het,” zegt het bestuurslid van de SP-jongerengroep, die samen met studentenbond LSVb de verkiezing organiseert. “We krijgen steeds meer klachten, dit jaar zijn het er al een paar honderd. En er zitten heel erge bij, zoals die zaak in Utrecht. Het verhuren van kamers die niet beschikbaar zijn, blijkt trouwens wel vaker voor te komen.”

Hoge huurprijzen, onverklaarbare servicekosten en slecht onderhoud zijn populaire klachten: “Een kapotte douche die dan maar wordt dichtgespijkerd, een gaslek dat niet wordt gerepareerd of een verwarming die het nooit doet. Over intimidatie krijgen we ook veel klachten, een huisbaas die midden in de nacht op de slaapkamer staat bijvoorbeeld.”

Rood en de LSVb onderzoeken de klachten voordat ze begin februari een winnaar bekendmaken.“Op basis van één klacht reiken we geen prijs uit.” Er is een landelijke winnaar en er worden lokale prijzen toegekend.

“Het liefst willen we natuurlijk de verkiezing kunnen afschaffen”, zegt Gerrebrands. “Maar de woningnood blijft toenemen en dat werkt huisjesmelkers in de hand. Steeds vaker denken studenten: beter een slecht dak boven mijn hoofd, dan helemaal geen dak.”

De schermers van Delft Fencing Club (DFC) waren zaterdag bijzonder succesvol op het nationale DOM-toernooi in Utrecht. Zowel de sabelequipe als de degenequipe trok de winst naar zich toe. Het viertal op de degen stond in de finale tegenover Argos, met onder anderen de internationale topper Saskia van Erven in de gelederen. Dat weerhield het TU-team er niet van om de Ossenaren ruimschoots (45-27) te verslaan. “Dat succes was vooral te danken aan onze nieuwe toppers Noud Werter en Koen van den Boogaart”, aldus woordvoerder Rik Adema. Ook de sabelequipe, waarvan Adema zelf deel uitmaakt, behaalde een makkelijke overwinning in de eindstrijd tegen het Utrechtse Pallós (45-23). Het individuele toernooi voor sabreurs, op zondag, werd gewonnen door DFC-er Nico Speelman, die in de finale met 15-8 te sterk bleek voor Chris Zanen uit Wageningen.